Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volkswagen vill att MEB-plattformen ska bli industristandard

Den flexibla MEB-plattform för elbilar som Volkswagen har utvecklat kan komma andra biltillverkare till nytta. Volkswagen är öppna för att dela med sig och kan även se plattformen bli en standardkomponent i branschen.

Mot slutet av 2019 börjar Volkswagens första elbil baserad på MEB-plattformen att tillverkas. När försäljningen har kommit igång under 2020 vänds fokus mot fler MEB-baserade elbilar, även från koncernens övriga märken, exempelvis Audi och Seat. Men det kan bli fler bilar än så – utanför koncernen.

Volkswagen har redan öppnat en dörr på glänt för att dela med sig av sin elbilsteknik med Ford som de har kommit överens med även i ett större sammanhang. Nu handlar det dock inte om enbart Ford, Volkswagen-ledningens chefsstrateg Michael Jost berättade i går för Der Tagesspiegel att koncernen vill etablera sin produktionsplattform för elbilar som industristandard och fri för konkurrenter att använda via någon form av licensavtal.

En av Volkswagen alla hittills visade eldrivna konceptbilar basxerade på MEB-plattformen. Just denna går under namnet I.D. Vizzion.

– Vårt modulsystem, Modularer Elektrobaukasten (MEB-plattformen, reds anm), ska vara en standard inte bara för VW-koncernen, sa han och avslöjade att de redan för fördjupade samtal med konkurrenter i framför allt volymsegmentet.

– Det är ett paradigmskifte för oss. Vi har ingen elitplan, snarare en plan för företaget, förtydligade Michael Jost strategin för framtiden.

Han passade även på att för den tyska tidningen bekräfta fjolårets uppgifter om att Volkswagen efter första elbilen I.D. Neo planerar en billigare elbil för under 20 000 euro.

– Från och med 2023, senast 2024, kommer vi att ha på marknaden en eldriven modell i T-Roc-storlek för mindre än 20 000 euro.