Volkswagen visar elektrisk crossover
Volkswagen går ”all in” vad gäller elektrifiering av bilar. Nu ska de visa upp tredje elektriska bilmodellen på kort tid. Än en gång handlar det om ett koncept.
Att Volkswagen nu har ställt om till att fokusera stora delar av sina verksamhet på elbilar kan inte ha gått någon förbi. Redan i fjol, strax efter den stora utsläppsskandalen, började företaget chefer prata om att elektricitet är framtiden och i slutet av september, strax innan bilsalongen i Paris, presenterades I.D. Concept – en elbil av mindre golfklasstorlek med räckvidd på uppemot 60 mil som är tänkt för lansering om cirka två och ett halvt år eller så.
På Detroitsalongen i januari i år var det dags för ännu en konceptbil med elektrisk drivlina, denna gång av lite större storlek. I.D. Buzz är nämligen en modern variant av den klassiska folkabussen.
Nu, drygt ett halvår efter första elektriska konceptbilen, är det dags för nummer tre i samma genre. På bilsalongen i Shanghai, som öppnar portarna om en vecka, ska nämligen Volkswagen visa upp I.D. Crossover. Denna elektriska ”fyrdörrarssuv” beskrivs av den tyska biltillverkaren som en sportig och interaktivt utformad allroundbil med fyrhjulsdrift som passar lika bra i stadsmiljön som i terrängen för de med äventyrlig och aktiv livsstil (stackars inaktiva människor, det finns snart inga nya bilar för er).
Volkswagen skriver inte hur lång räckvidd I.D. Crossover har men säger i alla fall att den har räckvidd i nivå med dagens bensinbilar.
I.D. Crossover är dessutom autonom, det vill säga självkörande. Vid ett tryck på VW-emblemet på ratten skjuts den in (ratten alltså, inte emblemet) och föraren kan då ägna sig åt annat än att köra.
Av teaserbilderna att döma påminner detta elektriska crossoverkoncept om Volkswagens nya premiummodell Arteon som snart rullar ut på vägarna i Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se