Volkswagens elbilsgaranti kritiseras av Riksförbundet M Sverige
Låt inte elbilen stå still längre än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader, säger Volkswagen. Det kravet kan man inte ställa på bilägarna, säger Riksförbundet M Sverige som anser att Volkswagens villkor för elbilsgarantin är oskäligt.
Riksförbundet M Sverige har granskat bilbranschens garanti- och försäkringsvillkor och anmärker nu på att det finns villkor i Volkswagens garanti för elbilarna ID.3 och ID.4 som inte går att uppfylla. I instruktionsboken kan man läsa att bilen inte får lämnas i mer än 24 timmar om det är kallare än 30 minusgrader.
– Det är villkor som inte är möjliga för konsumenten att uppfylla. När vi går igenom beställningsprocessen på Volkswagens hemsida saknas information om det här förbehållet. Enligt marknadsföringslagen ska köparen få tydlig information om garantins innehåll och begränsningar inför köpet, vår uppfattning är att Volkswagen inte lever upp till det kravet, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
M Sverige tycker att man ska kunna låta sin bil stå några dagar utan att den går sönder. Om Volkswagens elbilar inte klarar de låga temperaturer som råder i Sverige borde de inte säljas här, alternativt marknadsföras som elbilar för sommarbruk.
– Givet de svenska vinterförhållandena måste säljaren informera köparen om den här bristen före köpet, annars är bilen felaktig. Som köpare förväntar man sig att det går att parkera en bil utomhus även när det är kallt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Volkswagen Sverige tillbakavisar dock kritiken.
– Volkswagens ID.-bilar är anpassade för alla former av temperaturer och väder. Däremot är det ett känt faktum att ett litium-jon-batteri (dvs bilens högvoltsbatteri) påverkas av värme eller kyla. Av den anledningen lämnar vi, i till exempel bilens instruktionsbok, skötselråd och rekommendationer till våra kunder, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige i en kommentar till Teknikens Värld.
– En sådan rekommendation är att inte låta bilen stå i mer än 24 timmar om det är kallare än -30 grader. Detta är dock inte frågan om ett villkor för att våra garantier ska gälla. Vi kan heller inte utläsa i bilens system om bilen har utsatts för dessa förhållanden. Vi har hittills aldrig varit med om några fel på våra bilar relaterade till dessa förhållanden och kommer inte heller att neka någon kund att åberopa gällande garantier, även om man parkerat bilen längre än 24 timmar och det varit kallare än -30 grader. Vi kommer att se över vår kommunikation för att se om vi kan bli ännu tydligare kring detta, avslutar Marcus Thomasfolk.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se