Volta har sålt 2 500 lastbilar för produktion nästa år
Elfordonstillverkaren Volta har tagit emot beställningar på totalt över 2 500 eldrivna lastbilar.
Produktion inleds i Österrike efter årsskiftet.
Vi har tidigare berättat om elfordonstillverkaren Volta och deras spännande eldrivna lastbilar. Volta siktar på en marknadsledande position för större leveranser in i och ut från de storstäder som står inför ett förbud mot fossildrivna fordon.
Volta har tidigare meddelat att de valt Steyr Automotive i Österrike som producent av bilarna. Volta ska stå för design och avtal med underleverantörer men köpa in produktion i olika delar av världen. Steyr Automotive ska bygga de förseriebilar som testat nästa år och även de första bilarna ska levereras till kund under 2022.
Tidigare i år tillhörde Volta budgivarna på Nissans fabrik i Barcelona
Förutom förbeställningar på 2 500 lastbilar till ett värde av totalt cirka sex miljarder kronor har Volta lockats till sig investerare. Byggmästare Anders J Ahlström har utökat sin andel i företaget och amerikanska Luxor Capital tillhör de nya riskkapitalistbolag som valt att satsa på Volta.
LÄS MER: Lastbilstillverkaren Volta Trucks ökar farten
Redan om ett drygt år hoppas Volta vara igång med full serieproduktion, de första bilarna ska levereras sommaren 2022 och redan i vår kan det bli fråga om test- och provkörningar av färdiga lastbilar.
Volta Trucks hoppas utöka sitt modellprogram från en till fyra modeller och bygga över 25 000 eldrivna lastbilar år före 2025.Michiganbaserade Meritor och Volta har enats om en konstruktion där motorn byggs in i bakaxeln, en så kallad eAxle. Volta blir först i Europa med den lösningen. Enligt Meritor är den nya drivlinan, döpt till Blue Horizon 14 Xe ePowertrain både lättare och effektivare jämfört med en konventionell elmotor och bakaxel. Därmed passar den bra till mellanstora och stora lastbilar.
Volta Zero är en lastbil på 16 ton med en lastkapacitet på 8,6 ton. Bilen är närmare 9,5 meter lång och batteripaketen kan varieras från 160-200 kWh och battericellerna är av litiumjonfosfat-typ. Räckvidden på ett fulladdat batteri är mellan 15 och 20 mil, vilket ska räcka för transporter i innerstan. Skåpet rymmer 37,7 kubikmeter last och det ryms hela 16 lastpallar enligt EU-standarden på lastpallens storlek.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se