Volta Trucks bygger sina första prototyper
Den svenska ellastbilen Volta Zero har tagit ett steg närmare sin lansering. Nu börjar de 25 första prototyperna att byggas för att genomgå körtester inför den riktiga produktionsstarten.
Vid slutet av 2022 ska de första exemplaren av Volta Zero levereras till sina köpare och det betyder att det börjar bli bråttom för den svenska uppstickaren Volta Trucks. Nu meddelar de att tillverkningen av 25 testprototyper börjat och att de i januari 2022 ska ta sig ut på riktiga vägar för sluttester i verkliga förhållanden. Vid mitten av nästa år ska utvalda kunder få låna bilar under längre perioder och bidra till testverksamheten.
Volta Trucks beskriver sin Zero som världens första eldrivna lastbil med 16 tons bruttovikt. Batterikapaciteten blir 150–225 kilowattimmar och räckvidden ska vara 15–20 mil. Den riktiga serieproduktionen kommer att ske hos Magna Steyr i Österrike och 2 500 kunder uppges redan ha förbeställt en bil.
Volta Trucks grundades 2017 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen. Huvudkontoret finns i Stockholm men den huvudsakliga verksamheten sköts från Storbritannien.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se