Volvo bekräftar: Polestar blir elektriskt prestandamärke
Så var det officiellt. Förra veckans ”rykte” om att Polestar ska bli ett självständigt märke för att bygga elektriska prestandabilar stämde. Det bekräftar Volvo Cars och Polestar i dag.
Volvo satsar redan på elektrifiering, en satsning som kommer att bli än starkare när det nu möbleras om i Polestars ledningsgrupp för att flytta fokus mot framtidens prestandabilar – de elektriska. I ett pressmeddelande i dag bekräftar Volvo förra veckans uppgifter om att deras prestandamärke Polestar blir ett separat varumärke som ska utveckla elektriska högprestandabilar, något som verkligen är aktuellt nu när den ena snabba elbilen efter den andra presenteras.
Sedan juli 2015 är Volvo Cars helägare av Polestar Performance som är en avknoppning från motorsportsatsningen med samma namn och som Volvo samarbetat med sedan 1996. Under flera år har Volvo tillsammans med Polestar erbjudit kunderna Volvo-prestandamodeller samt optimeringspaket till befintliga modeller. Så kommer det även att bli i framtiden med då under varumärket Polestar Engineered.
Men i framtiden kommer Polestar, som ett eget fristående varumärke, att erbjuda bilar som inte bär Volvos namn eller logotyp. Bilarna kommer dock att innehålla vissa komponenter från Volvo eftersom de båda företagen kommer att fortsätta samverka inom teknik och ingenjörskonst. Sannolikt kommer Polestars framtida modeller att baseras på plattformar som Volvo tagit fram (tillsammans med kunskap från Polestars experter).
Planen är att samarbetet ska möjliggöra för Polestar att designa, utveckla och bygga världsledande elektriska högprestandabilar.
Ansvarig för nya Polestar är ingen mindre än Volvos nuvarande designchef Thomas Ingenlath. Han får bära vd-titeln.
– Thomas som ledare av Polestar-organisationen visar vårt engagemang att etablera ett differentierat varumärke inom Volvo Car Group, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Vid sin sida kommer Ingenlath att ha Jonathan Goodman som blir operativ chef. Han avslutar därmed sin tjänst som kommunikationschef på Volvo Cars.
– Med 25 års erfarenhet inom bilbranschen är Jonathan idealiskt placerad för att bidra med operationell erfarenhet jämsides Thomas vision. Detta gör att Polestars erfarna ledningsgrupp växer vidare för att ta Polestar framåt, säger Håkan Samuelsson och fortsätter:
– Polestar kommer att bli en trovärdig konkurrent i den snabbt växande globala marknaden för elektrifierade högprestandabilar. Med Polestar kommer vi kunna erbjuda elektrifierade bilar till världens mest krävande, progressiva förare av samtliga marknadssegment.
Thomas Ingenlath är även han spänd på sin nya tjänst och vad Polestar kan åstadkomma:
– Jag är riktigt glad över att ta utmaningen att etablera detta spännande varumärke, att utveckla en fantastisk portfölj av unika produkter och kanalisera passionen som vi har inom Polestar-teamet. Nästa kapitel i Polestars historia har bara börjat, säger Thomas Ingenlath.
Enligt tidigare uppgifter är det möjligtvis Geely, Volvos ägare sedan 2010, som ligger bakom satsningen. De sägs nämligen vilja bilda en koncern som likt Volkswagens kan erbjuda det mesta. Och som vi nämnde i förra veckan har koncernen börjat växa ordentligt med varumärkena Geely, Lynk & Co, Volvo, Polestar, London Taxi Company och nu senast Lotus och Proton. Varje varumärke är nischat åt ett eget håll.
Geelys avsikt sägs vara att med Polestar som ett självständigt varumärke skapa en motsvarighet till vad Mercedes har lyckats med AMG, Audi med quattro (numera heter det Audi Sport) och BMW med M.
Skillnaden, jämfört med ovan nämna konkurrenter, är att Polestar har ett uttalat mål om att skapa prestandabilar som är elektriska.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se