Volvo bekräftar XC20 – blir helt eldriven
Tidigare uppgifter har pekat på att Volvo utvecklar en mindre modell än XC40, men nu bekräftas det för första gången från högsta ort. Volvos vd Håkan Samuelsson avslöjar nu att en liten, och eldriven, modell är på gång.
– Vi kommer också att använda SEA. Vi kommer att använda den för en mindre bil där jag tycker att det är väldigt praktiskt och smart för oss att dela så att vi kan ha en kostnadsstruktur för en mindre bil som är mycket konkurrenskraftig. Det är svårt att sträcka CMA-plattformen, som är en kombinationsplattform för elbilar och förbränningsmotorbilar, längre ner i storlek. Om man vill göra en mindre bil än XC40 kan SEA göra det. Vi kommer att använda den för det, sa Volvos vd Håkan Samuelsson nyligen i samband med bilsalongen i Peking till brittiska Auto Express.
SEA-plattformen som Samuelsson syftar på är Geely-koncernens nya plattformsarkitektur som går under namnet Sustainable Experience Architechture, SEA. Den ska användas för koncernens kommande helt eldrivna modeller. På bilsalongen i Peking förevisades den i form av konceptbilen Lynk & Co Zero Concept. SEA-plattformen är en högst flexibel konstruktion som kan anpassas till allt från bakhjulsdrivna småbilar till fram- eller fyrhjulsdrivna lyxbilar i XC90-storlek.
MISSA INTE: Så bra är elbilen Volvo XC40 Recharge P8 AWD
Geely har inte avslöjat några detaljer om SEA-plattformen, men det har nämnts att den ska ha en hög nivå av uppkoppling med fjärruppdateringare, autonoma körhjälpsystem och batteripaket som möjliggör räckvidder upp till 70 mil.
Samuelssons uttalande går tvärt emot tidigare uppgifter om att en mindre modell från Volvo skulle byggas på den CEVT-utvecklade CMA-plattformen, vilket skulle ha gjort det möjligt att bygga såväl bensin/diesel- som laddhybrid- och elversioner av XC20. Nu blir det alltså bara el.
TEST: Polestar 2 mot Tesla Model 3
Volvo har varumärkesskyddat modellnamnen XC10 och XC20, men Håkan Samuelsson bekräftar inte namnet XC20. Han medger dock att det är högst troligt att den blir en suvmodell och att den blir premiuminriktad.
– Den måste vara premium, och suvar är väldigt populära. Men den måste också vara helt elektrisk. Jag tror inte att framtidens suvar kommer att vara exakt som suvar är i dag. Markfrigång och terrängegenskaper blir troligtvis inte de viktigaste egenskaperna, säger Håkan Samuelsson.
LÄS MER: Volvo XC20 lurar runt hörnet
Volvo blir inte först ut med en bil på SEA-plattformen. Först kommer en modell från Lynk & Co. Den kommer att gå i samma stil som Zero Concept och börjar tillverkas nästa år. Utöver Volvo kommer även de övriga Geely-ägda märkena Polestar och Lotus att använda SEA-plattformen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se