Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Volvo XC40 Recharge P8 AWD under skalet.
Volvo XC40 Recharge P8 AWD under skalet.
Volvo XC40 Recharge P8 AWD under skalet.
Volvo XC40 Recharge P8 AWD under skalet.

Volvo Cars ska bygga egna elmotorer

Personbilstillverkaren Volvo har lång erfarenhet av att bygga motorer till sina modeller, men egenutvecklade och -byggda elmotorer är nytt för företaget som nu har öppnat ett laboratorium för elmotorer i Shanghai.

Redan 2011 slöt Volvo Cars ett strategiskt avtal med Siemens för teknisk utveckling av elbilar. Det ledde till föregångaren bland elektriska Volvo-bilar – C30 Electric – som alltså hade elmotorer från Siemens. Även dagens elektriska Volvo-bil – XC40 Recharge P8 AWD – har elmotorer från Siemens, eller rättare sagt från Valeo Siemens eAutomotive, ett joint venture-företag mellan franska Valeo och tyska Siemens.

Volvo har alltså, även till laddhybriderna, köpt in elmotorerna från underleverantörer. I framtiden är det tänkt att bli ändring på denna punkt i samband med att företaget siktar på att bli en helelektrisk biltillverkare.

Som ett led i satsningen mot till stora delar egenutvecklade drivlinor, precis som förr i tiden, har Volvo Cars nu öppnat ett laboratorium för elmotorer i Shanghai. Där ska elmotorer utvecklas och testas. Volvo har i dag redan utveckling av elmotorer i Göteborg samt batterilaboratorier i både Kina och Sverige.

Volvos nya elmotorlaboratorium i Shanghai påbörjade sin verksamhet i oktober. Foto: Volvo Cars

Volvo menar att utveckling och produktion av egna elmotorer ska ge företaget en unik insyn och förbättringspotential i samspelet mellan elbilars tre viktigaste komponenter – elmotorerna, batterierna och kraftelektroniken. Genom att tillvarata möjligheterna att optimera drivlinorna ska man kunna nå nya höjder inom energieffektivitet och generell prestanda.

– Genom intern design och utveckling kan vi finjustera våra elmotorer till allt bättre nivåer. Genom att ständigt förbättra motorernas övergripande prestandanivå när det gäller energieffektivitet och komfort skapar vi en elektrisk körupplevelse som är unik för Volvo, säger Henrik Green, Volvo Cars tekniska chef.

Henrik Green är ansvarig för den tekniska utvecklingen hos Volvo Cars. Foto: Volvo Cars

Det nyöppnade laboratoriet i Shanghai ska främst fokusera på utvecklingen av elmotorer till kommande elbils- och laddhybridsmodeller baserade på nya SPA2-plattformen, det vill säga den bas som bland annat nästa generation XC90 ska byggs på.

Volvo Cars har som mål att innan 2025 års utgång ska hälften av företagets försäljning utgöras av rena elbilar, resten av hybrider (även mildhybrider räknas in).

Foto: Volvo Cars

År 2040 ska Volvo Cars vara helt klimatneutralt, sett till företagets alla verksamheter. Med klimatneutralitet menas att ett företag (eller en produkt eller person) inte ger upphov till några utsläpp av växthusgaser (till exempel koldioxid, metan och lustgas). Ett första steg mot detta 2040-mål är att fram till 2025 minska bilarnas livscykelkoldioxidavtryck med 40 procent, jämfört med 2018 års nivå.