Volvo erbjuder återigen bakhjulsdrift
För första gången detta årtusende går det att köpa en nytillverkad Volvo-modell som driver med det bakre hjulparet. Volvo har nämligen bytt framhjulsdrift till bakhjulsdrift i XC40 Recharge och C40 Recharge.
Sverige var länge uppdelat i två läger – de som föredrog framhjulsdrift, och därmed hade ett hjärta som slog extra för Saab, och de som föredrog bakhjulsdrift och därför hade ett gott öga till Volvo.
Men så i mitten av 1980-talet började Volvo komma på andra tankar och när 480 lanserades 1986 blev modellen företagets första med framhjulsdrift. Därefter kom fler framhjulsdrivna bilar i form av övriga modeller i 400-serien och några år senare, 1991, var det dags att gå ”all in” på framhjulsdrivet – det var då Volvo 850 lanserades. Men den något äldre 900-serien (940 och 960), som fungerade som ersättare till 740 och 760, fanns kvar med bakhjulsdrift och gjorde så fram till 1998 då 960-versionen hade hade bytt namn till S90 och V90 medan 940 hade fått tilläggsbeteckningen Classic. S90 och V90 ska för övrigt inte förväxlas med dagens S90 och V90.
Inte sedan 1998 har Volvo erbjudit bilköparna en bakhjulsdriven modell, men det har blivit ändring på det nu. De båda elbilarna XC40 och C40 (”samma” bil men med olika karosser) har nämligen uppdaterats på ett antal punkter varav valet av drivhjul får ses vara största förändringen. Drivande är inte längre de främre hjulen utan de bakre.
I grundutförandet Core finns varken XC40 eller C40 som bakhjulsdriven, man måste upp till Plus-utförandet för att bli kvitt fyrhjulsdriften (Twin Motor). Två bakhjulsdrivna modellversioner erbjuds – Single Motor och Single Motor Extended Range. I förstnämnda utförandet utvecklar elmotorn 238 hästkrafter (175 kW) och 420 newtonmeter samt har en räckvidd på 45,9 mil i XC40-utförande och 47,5 mil i C40-utförande. Den andra modellversionen med tillägget ”Extended Range” har, som beteckningen avslöjar, förlängd räckvidd tack vare batteri på 82 kWh (78 kWh netto) i stället för 73 kWh (70 kWh netto). Då blir det 51,4 mil för XC40 och 53,2 mil för C40.
Det är dock inte enbart räckvidderna som skiljer modellversionerna åt i och med att elmotorn i ”Single Motor Extended Range” utvecklar 252 hästkrafter (185 kW) och 420 newtonmeter. Trots 14 extra hästkrafter är tiden 0-100 km/h densamma – 7,4 sekunder. Toppfarten är 160 km/h oavsett modellversion.
En annan nyhet är maximal laddeffekt, den har nämligen höjts för modellversionerna med det större batteriet, helt enkelt Single Motor Extended Range och Twin Motor. Max laddeffekt har tidigare legat på 150 kW, nu är den uppskruvad till 200 kW.
Den som vill ha en bakhjulsdriven XC40 Recharge i enklaste utförandet får punga upp med minst 8 390 kronor per månad vid prenumeration eller minst 636 000 kronor vid köp. I utförandet med förlängd räckvidd måste plånboken lättas med ytterligare 100 kronor per månad vid prenumeration (8 490 kr/mån) eller 30 000 kronor vid köp (666 000 kr).
Är det C40:n som gör dig knäsvag är det 9 190 kronor eller 654 000 kronor som gäller för versionen med kortare räckvidd alternativt 9 290 kronor eller 684 000 kronor.
Leveranstiderna för enklaste varianterna med det mindre batteriet för kortare räckvidd ligger på 12-13 månader medan modellvarianterna med det större batteriet kortar ned väntan till 7-8 månader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se