Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren visar nya Volvo EX30Teknikens Världs Jan-Erik Berggren visar nya Volvo EX30Teknikens Världs Jan-Erik Berggren visar nya Volvo EX30
1 AV 2
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren guidar oss runt och i Volvo EX30
2 AV 2
Teknikens Världs Jan-Erik Berggren visar nya Volvo EX30
Foto: Volvo Cars

Volvo EX30 officiell – pris och fakta för nya elbilen

Med ett litet batteri på 51 kWh – utan kobolt – kan Volvo pressa priset på sin nya lilla eldrivna suv EX30.

Men Volvo erbjuder också EX30 med ett större batteri och med fyrhjulsdrift.

På insidan visar Volvo en hel del nyheter – bland annat en lång högtalare utmed hela vindrutan.

Snabba fakta EX30

Vad? Ny elbil från Volvo.
Storlek? Kompakt, mindre än XC40.

Räckvidd? 34-48 mil.

Pris? 429-527 tusen kronor.

När? Kommande årsskifte.

Det har hunnit bli sen kväll i Milano när Teknikens Värld får en liten smygtitt på Volvos nya lilla eldrivna suv EX30. Världspremiären av bilen ska ske 15 timmar senare (med andra ord när denna text publiceras). Och visst ser nya EX30 ut som en riktig Volvo. Den påminner starkt om de konceptbilar som Volvo visade upp redan när XC40 var på konceptstadiet.

Olika batterier

EX30 är bara 4,23 meter lång med en hjulbas på 2,65 meter, hela 21 centimeter kortare än XC40 men med bara fem centimeter kortare avstånd mellan hjulaxlarna.
Korta överhäng både fram och bak och med tydligt markerade hjulhus får bilen att se större ut. Mellan hjulaxlarna får Volvo plats med två olika batteripaket. Det mindre LFP-batteriet, premiär för Volvo med ett batteri utan kobolt, rymmer 51 kWh energi, brutto. 49 kWh är möjligt att använda för en WLTP-räckvidd på cirka 34 mil. Det här kan jämföras med bland annat småbilarna från Peugeot, Opel och Citroën som har motsvarande batteristorlek. Det större batteriet rymmer 69 kWh brutto, 64 kWh kan användas för en räckvidd på 48 mil med enbart bakhjulsdrift. Den fyrhjulsdrivna bilen med samma batteri får en räckvidd på 46 mil. De här siffrorna kan jämföras med konkurrenterna ID.3 och ID.4 från Volkswagen.

1 AV 6
Foto: Volvo Cars
2 AV 6
Foto: Volvo Cars
3 AV 6
Foto: Volvo Cars
4 AV 6
Foto: Volvo Cars
5 AV 6
Foto: Volvo Cars
6 AV 6
Foto: Volvo Cars

Mått Volvo EX30

Längd: 4 233 mm.

Bredd: 1 837 mm (utan speglar).

Höjd: 1 555 mm.

Axelavstånd: 2 650 mm.

Markfrigång: 177 mm.

Vikt: 1 830–1 963 kg.

Dragkapacitet:

1 600 kg för Twin Motor 69 kWh, 1 400 kg för Single Motor 69 kWh, 1 000 kg för Single Motor 51 kWh.

Bagageutrymme: 234–904 liter.

Frunk: 7 liter.

Mycket återvunnet material i EX30, bland annat plastdekorerna på bilden. Ska det föreställa porfyr?Mycket återvunnet material i EX30, bland annat plastdekorerna på bilden. Ska det föreställa porfyr?Mycket återvunnet material i EX30, bland annat plastdekorerna på bilden. Ska det föreställa porfyr?
Mycket återvunnet material i EX30, bland annat plastdekorerna på bilden. Ska det föreställa porfyr? Foto: Volvo Cars

Drivning bak

För några veckor sedan visade Volvo uppdaterade XC40 och C40. Då var en stor nyhet att Volvo återgår till bakhjulsdrift. Så blir det även med EX30. Motorn bak är att föredra när effektsiffrorna sticker iväg uppåt. Med bara en elmotor klarar Volvo att leverera 272 hästkrafter. Två motorer betyder hela 428 hästkrafter. Det är prestanda som för fem, tio år sedan hade imponerat även i en sportbil.
Volvo vässar också laddeffekten. 69 kWh-batteriet kan laddas med upp till 153 kW medan det mindre batteriet klarar 134 kW. Det betyder att Volvo klarar att utnyttja de många 150 kW-laddare som sätts upp på många platser runtom i landet.
Hemmaladdning i box kan göras med upp till 22 kW för det större batteriet och 11 kW för det mindre.

Udda handskfack

Enligt Volvo är nya EX30 den bil som man kan bygga med allra minst total klimatpåverkan av alla modeller. Bilen byggs i Volvos fabriker i Chengdu, Daqing och Taizhou.
EX30 innehåller en stor mängd återvunnen aluminium, stål och plast vilket bidrar till att sänka klimatavtrycket.

På insidan visar Volvo upp en hel rad nyheter. Handsfacket placeras i mitten, rakt under en stående bildskärm på 12,3 tum. Facket öppnas med en ”knapp” på bildskärmen. Under handsfacket finns två platser för trådlös laddning av din telefon, båda lite lutande vilket bör göra att telefonen inte far runt och laddningen säkras.
Det finns ingen traditionell instrumentpanel framför ratten utan endast en mindre skärm.
Växelspaken sitter till höger på ratten och hela instrumentpanelen är rensad från knappar och reglage. Två större luftutsläpp finns på var sin sida om bildskärmen.

Korta bakdörrar.Korta bakdörrar.Korta bakdörrar.
Knappt 18 centimeters markfrigång.Knappt 18 centimeters markfrigång.Knappt 18 centimeters markfrigång.
1 AV 2
Korta bakdörrar.
Foto: Volvo Cars
2 AV 2
Knappt 18 centimeters markfrigång.
Foto: Volvo Cars

Tekniska data Volvo EX30

Single Motor

Drivlina: 1 elmotor.

Drivning: Bakhjul.

Batteri: 51 kWh (49 kWh netto).

Batterityp: LFP.

Räckvidd (WLTP): 344 km.

Max laddeffekt (DC): 134 kW.

Max laddeffekt (AC): 11 kW.

Max effekt: 272 hk (200 kW).

Max vridmoment: 343 Nm.

0-100 km/h: 5,7 s.

Toppfart: 180 km/h.

 

Single Motor Extended Range

Drivlina: 1 elmotor.

Drivning: Bakhjul.

Batteri: 69 kWh (64 kWh netto).

Batterityp: NMC.

Räckvidd (WLTP): 480 km.

Max laddeffekt (DC): 153 kW.

Max laddeffekt (AC): 22 kW.

Max effekt: 272 hk (200 kW).

Max vridmoment: 343 Nm.

0-100 km/h: 5,3 s.

Toppfart: 180 km/h.

 

Twin Motor Performance

Drivlina: 2 elmotorer.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Batteri: 69 kWh (64 kWh netto).

Batterityp: NMC.

Räckvidd (WLTP): 460 km.

Max laddeffekt (DC): 153 kW.

Max laddeffekt (AC): 22 kW.

Max effekt: 428 hk (200 kW).

Max vridmoment: 315 Nm.

0-100 km/h: 3,6 s.

Toppfart: 180 km/h.

 

Fotnot: LFP står för litium-järnfosfat-batterier, dvs batterier som inte innehåller exempelvis kobolt, och NMC står nickel-mangan-koboltoxid-batterier. Båda typerna är varianter av litiumjonbatterier.

Inga högtalare

Mittkonsolen är flyttbar och innehåller även den flera fack och USB-uttag. EX30 är fri från högtalare och i stället har Volvo en större soundbar under vindrutan. Inga högtalare i dörrarna, som vi även sett i XC40 och C40, betyder att Volvo frigör plats för förvaring.

Bakdörrarna är korta med en snäv öppningsvinkel men baksätet är ändå hyggligt rymligt med tanke på den korta bilen. Bagageutrymmet kan som mest svälja 904 liter. Väljer du att köpa EX30 med reservhjul och har alla säten uppfällda blir bagagevolymen 234 liter.

Volvo visar förstås inte en ny bil utan någon form av ny säkerhetsdetalj. EX30 kan parkera själv och också varna för cyklister som kommer bakifrån när du ska öppna dörren. Men det blir ingen stor LiDAR-enhet på taket som på EX90, den tekniken är för dyr för lilla EX30.

1 AV 6
Foto: Volvo Cars
2 AV 6
Foto: Volvo Cars
3 AV 6
Foto: Volvo Cars
4 AV 6
Foto: Volvo Cars
5 AV 6
Foto: Volvo Cars
6 AV 6
Foto: Volvo Cars

Pris och leveransdatum

Volvo har öppnat orderböckerna för sin nya elbil och de första bilarna ska skeppas från Kina till Europa i slutet av året för leverans till kunder i början av nästa år.
Grundpriset för EX30 med det mindre batteriet är 429 000 kronor. En EX30 med det större batteriet och enbart bakhjulsdrift kostar från 489 000 kronor och vill du ha stort batteri och fyrhjulsdrift börjar prislistan på 559 000 kronor. EX30 blir alltså överlag billigare än sina något större syskon XC40 och C40.

Priser Volvo EX30

Bakhjulsdrift + 51 kWh-batteri

Single Motor Core 429 000 kr.

Single Motor Plus 464 000 kr.

 

Bakhjulsdrift + 69 kWh-batteri

Single Motor Extended Range Core 489 000 kr.

Single Motor Extended Range Plus 529 000 kr.

Single Motor Extended Range Ultra 567 000 kr.

 

Fyrhjulsdrift + 69 kWh-batteri

Twin Motor Performance Plus 559 000 kr.

Twin Motor Performance Ultra 597 000 kr.

Många fler bilder på nya Volvo EX30 kan du ta del av i vårt stora galleri som du även når om du klickar nedan. Framöver bör du hålla utkik här på teknikensvarld.se så du inte missar de första provkörningarna och testerna av Volvos nya elbil.