Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
En ny Polestar-modell? Nej, nya Volvo EX30 utan emblem.
En ny Polestar-modell? Nej, nya Volvo EX30 utan emblem.
En ny Polestar-modell? Nej, nya Volvo EX30 utan emblem.
1 AV 2
Polestars nya elbil är presenterad men dröjer innan den rullar på vägarna
2 AV 2
En ny Polestar-modell? Nej, nya Volvo EX30 utan emblem.
Foto: Cochespias.net

Volvo EX30 skulle kunna vara en Polestar

Men det är en Volvo vi tittar på. ”Designskyddsbilderna” saknar diagonal ribba och järnmärke i fronten.

Tidigare i dag släppte Volvo en kort teaserfilm som gav oss en första form av titt på mindre elbilen EX30. Samtidigt bekräftade företaget att världspremiären äger rum den 7 juni i år, alltså om mindre än en månad.
Filmen gav oss en hel del detaljer men stora delar var så pass nedtonat att designen som helhet inte gick att föreställa sig fullt ut. Men läckta ”patentbilder” (bilder inskickade i samband med ansökan om designskydd) som halkat ut på spanska cochespias.net ger en tydligare bild av EX30.

I fronten ser vi... en Polestar. I och med att Volvo-emblemet inte pryder bilen på designskisserna är främre utseendet väldigt likt kanske framför allt Polestar 3 (som ses i filmen ovan) men även till viss del Polestar 4. Den lodräta fronten utan några egentliga detaljer samt de karaktäristiska strålkastarna är lite av syskonmärkets signum. På EX30 ser vi dock att strålkastarna är annorlunda och är av samma typ som på EX90.

1 AV 7
Foto: Cochespias.net
2 AV 7
Foto: Cochespias.net
3 AV 7
Foto: Cochespias.net
4 AV 7
Foto: Cochespias.net
5 AV 7
Foto: Cochespias.net
6 AV 7
Foto: Cochespias.net
7 AV 7
Foto: Cochespias.net

Baktill ser vi två bakljus som ser ut att knytas ihop med två ljusramper, en övre och en nedre. Baserat på Volvos bilder från tidigare under tisdagen är ljusramperna bara ramper utan ljus, vilket kan ses som en aning befriande med tanke på att snart var och varannan ny bil har ljusslingor som löper över hela bilens bredd, både framtill och baktill.

I övrigt ser EX30 ut som förväntat i och med det kompakta formatet – den har av Volvo Cars vd beskrivits mindre än XC40. Om form och format räcker för att locka generation Z, personer födda på 2000-talet, återstår att se. Tanken är just att yngre personer ska lockas av EX30.