1 AV 2
Direkt från avtäckningen av Volvo EX90
2 AV 2
Foto: Volvo Cars

Volvo EX90 officiell – fakta, pris, bilder och film

Efter några år av väntan, nu är den presenterad – Volvo EX90, elbilen som efterträder XC90. Här får du allt du behöver veta om nya, sjusitsiga suven – inklusive vad den kostar i Sverige.

Snabba fakta

✓ Ny 7-sitsig elbil från Volvo.

✓ Ersätter suven XC90.

✓ 60 mils räckvidd.

✓ Leveransstart våren 2024.

✓ Pris från 1,1 miljon kronor.

✓ Leasing från 15 000 kr/mån.

Volvo XC90 generation två har levt i ungefär åtta år och det är snart dags för pension. In kliver efterträdaren EX90 som det har pratats om i några år, inte minst då den baseras på nya SPA2-plattformen som tar över efter SPA som använts i Volvos 60- och 90-serier.
Det stora med EX90 är förstås drivlinan. Helt borta är bensin- och dieselmotorer. I stället är det elmotorer som står för framdrivningen. EX90 är Volvos första helt eldrivna modell, om man exkluderar C40 som ju är en version av XC40 som är en variant av en bensin- och dieseldriven modell.

1 AV 2
Nya plattformen med tillhörande batteripaket på 111 kWh.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Elmotorer

Volvo EX90 presenteras i dag med två olika drivlinealternativ, båda med två elmotorer för fram- och bakhjulsdrift, helt enkelt fyrhjulsdrift.
EX90 Twin Motor heter instegsversionen som bjuder på totalt 300 kW (408 hk) och 770 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder.
Toppalternativet har beteckningen Twin Motor Performance. Den ger 910 newtonmeter i maxvrid medan totaleffekten ligger på 380 kW (517 hk). Accelerationen 0-100 km/h avverkas på 4,9 sekunder. Båda modellversionerna har toppfarten begränsad till 180 km/h.

1 AV 4
Teknikens Värld bevakade världspremiären av Volvo EX90 på plats.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
2 AV 4
”En elektrifierad XC90”, kallar vissa nya EX90. Formerna är rätt lika.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Omisskännligt ansikte med ”Tors hammare”-strålkastare i ny, mer slimmad design samt slät grill.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Infällda handtag är ett mode inom elbilsvärlden som Volvo inte kunde hålla sig från.
Foto: Patrik Lindgren / Expressen Lifestyle

Batteri och räckvidd

Volvo har kapacitetsmässigt valt ett relativt stort batteri till EX90. Batterileverantör är kinesiska CATL. Bruttokapaciteten ligger på 111 kWh medan nettosiffran är 107 kWh. Siffrorna är desamma som hos syskonmodellen Polestar 3.
Batteriet kan snabbladdas (DC, likström) med effekter på upp till 250 kW, då ska det ta 30 minuter att nå 80 procent av kapaciteten, om man utgår från tomt batteri.
Vid ”hemmaladdning” via växelström (AC) tar det betydligt längre tid att ladda ett så pass stort batteri. 11 timmar som bäst vid 3-fas 16 ampere.

EX90 slår till med längsta räckvidden hos Volvos elbilar, vilket inte är så konstigt då befintliga eldrivna modeller XC40 och C40 har betydligt mindre batterier (78 kWh som mest) vilket räcker till dryga 40 mils körning mellan laddningarna. Enligt WLTP-körcykeln kommer EX90 i Twin Motor-utförandet runt 60 mil och i Twin Motor Performance-utförandet runt 59 mil.

1 AV 5
Foto: Volvo Cars
2 AV 5
Foto: Volvo Cars
3 AV 5
Foto: Volvo Cars
4 AV 5
Foto: Volvo Cars
5 AV 5
Foto: Volvo Cars

Storlek

Det kanske viktigaste först – EX90 är, precis som XC90, sjusitsig och därmed ett alternativ för exempelvis barnfamiljer som behöver fler platser.
Volvo EX90 mäter 503,7 centimeter på längden vilket gör den 8,4 centimeter längre än utgående XC90. Hjulbasen, det vill säga avståndet mellan de båda hjulaxlarna, har inte vuxit lika mycket. En futtig millimeter har tillkommit och mäter på EX90 298,5 centimeter. Det betyder att överhängen fram och bak har tilltagit jämfört med föregångaren. 92 centimeter långt är det främre överhänget, 113,2 centimeter är det bakre.

På bredden är EX90 196,4 centimeter när ytterbackspeglarna inte inkluderas. Med speglarna är bredden 211,3 centimeter. På höjden mäter bilen 174,7 centimeter.
Det gör att EX90 är aningen smalare, när backspeglarna är utfällda, och snäppet lägre än XC90.
Markfrigången i standardutförande är 21,5 centimeter och med luftfjädring 20,5 centimeter.

Om vi ska referera till viktklasser inom boxning kan vi säga att Volvos nya elbil är långt från att kvala in till fjädervikt. EX90 är en sann tungviktare med en matchvikt på 2 818 kilo (en siffra som varierar beroende på utrustning). Det är betydligt mer än bilen den ersätter (XC90) som har en tjänstevikt på mellan drygt 1 800 och knappt 2 200 kilo beroende på drivlina och utrustning. Den stora förklaringen till att EX90 är så mycket tyngre är förstås batteripaketet som är placerat i golvstrukturen.

Bagageutrymmet i femsitsigt utförande sväljer 655 liter. Foto: Volvo Cars

Bagageutrymme och dragvikt

Självklart har EX90 en så kallad frunk (front trunk), det vill säga ett utrymme under främre huven, såsom många andra elbilar har. I denna ryms 37 liter, dock försvinner tre liter om varningstriangeln är med på turen (vilket den så klart ska vara). Frunken i Volvos andra elbil – XC40/C40 Recharge – rymmer bara 21 liter.

Det traditionella utrymmet för lastning, med andra ord bagageutrymmet som man når via bakluckan, är förstås betydligt mer lastvänligt än det där fram. I femsitsigt utförande, med tredje sätesraden nedfälld, ryms 655 liter, då mätt upp till baksätes övre kant och inklusive utrymmet under bagagerumsgolvet. Det är aningen mindre än i XC90 där motsvarande siffra är 671 liter.
Med samtliga tre sätesrader uppfällda är bagageutrymmet (mätt upp till sätets övre kant) i paritet med ett hos en småbil. 310 liter ryms då.
Det är förstås med båda baksätesraderna nedfällda som volymsiffran imponerar. Upp till taket ryms då 1 915 liter vilket kan jämföras med 1 868 liter i XC90.

Volvo EX90 kan utrustas med dragkrok och får dra släp som maximalt väger 2 200 kilo, alltså samma dragvikt som Polestar 3 erbjuder. Det är däremot lite mindre än vad XC90 får dra, då den har dragvikt på mellan 2 400 och 2 700 kilo beroende på drivlina.
På taket får max 100 kilo lastas.

1 AV 2
Det klassiska mätarhuset är ersatt med en skärm.
Foto: Volvo Cars
2 AV 2
Infotaintmentskärmen är på 14,5 tum.
Foto: Volvo Cars

Interiör och teknik

Interiören i EX90 är enormt avskalad. Knappt några knappar och vred finns. Inte ens ratten har fysiska knappar (något Volkswagen, efter kritik, har sagt att de ska återgå till) utan det är beröringskänsliga ytor som gäller. I övrigt är det pekande och svepande på den 14,5 tum stora infotainmentskärmen som är melodin för att låta människa och maskin kommunicera med varandra. Självklart går det att styra mycket via röststyrning.

Nämnda skärm, som även finns i Polestar 3, är nyutvecklad och ska vara rejält förbättrad, sett till bland annat grafik och responstid, jämfört med tidigare skärmar från Volvo tack vare Snapdragon Cockpit Platform-processorteknik från Qualcomm. Operativsystemet är Android Automotive från Google, något som merparten av Volvos befintliga modeller har gått över till under de senaste två åren. Med Android Automotive finns många av Googles tjänster färdigt i systemet utan att en mobiltelefon måste kopplas in, exempelvis finns Google Maps och Google Assistant.
iPhone-användare kommer också att kunna koppla in sina telefoner för att använda Apple CarPlay.

1 AV 2
LiDAR-enheten på taket ovanför vindrutan.
Foto: Volvo Cars
2 AV 2
Foto: Volvo Cars

Säkerhet

Volvo slår ett stort slag, som alltid, för säkerheten – Volvos signum sedan flera årtionden tillbaka. (Psst... missa inte läsning om Volvos säkerhetskoncept genom tiderna.)
Säkerhetsnivån redan i standardutförande menar Volvo är högre än i någon tidigare bil från märket.
Sensorer, kameror, radar och LiDAR (laserbaserad radar), sistnämnda placerad på taket för att kunna skanna av omgivningen i ett 360-gradersperspektiv, ska göra körningen så säker som möjlig genom att stötta föraren i olika situationer och på en bråkdel av en sekund kunna agera för att undvika exempelvis en kollision.

Det är inte enbart omgivningen utanför bilen som övervakas, även kupéutrymmet har sensorer och kameror som exempelvis kan registrera om föraren inte är tillräckligt fokuserad på körningen. Skulle så ske försöker bilen kommunicera via ratten, genom att lägga på extra motstånd, och skulle föraren ändå inte reagera kan bilen på egen hand köra in till vägkanten och ringa efter hjälp.

Mycket av den teknik och de komponenter som stöttar de förarassisterande funktionerna i EX90, exempelvis kameror, sensorer och processorer, har Volvo utvecklat i samarbete med teknikföretag såsom amerikanska Nvidia och Luminar Technologies samt svenska Smart Eye och Zenseact.

Hårdvarumässigt, det vill säga alla kameror och sensorer, sägs EX90 vara förberedd för oövervakad körning i framtiden. Helt enkelt redo att ta över körningen utan att en förare behövs. Så långt fram är vi ännu inte. Tillhörande mjukvara måste sannolikt utvecklas och testas i ytterligare flera steg, dessutom måste samhällets lagar och regler anpassas till en framtid för så kallad autonom körning.

Pris och leverans

Med start i dag, 9 november 2022, går det att förhandsboka Volvo EX90. Räkna dock inte med leverans förrän 2024. Volvo uppger leveranstider på 16-18 månader, det vill säga mellan mars och maj månad nästnästa år.
Räkna inte heller med att komma ekonomiskt lindrigt undan jämfört med exempelvis föregångaren XC90. EX90 börjar nämligen på 1 085 000 kronor (1 133 500 kronor enligt Volvos bilbyggarfunktion på nätet). Jo, du läste rätt. Omkring 1,1 miljon kronor. Det är dessutom betydligt mer än vad syskonbilen Polestar 3 kostar. Den börjar nämligen på 970 000 kronor.
Du kan förstås också abonnera på EX90, då går det loss på 14 995 kronor per månad. Då ingår service, försäkring med mera under ett treårsavtal med max 3 000 mils körning under hela perioden.
Någon klimatbonus hade köpare av EX90 inte varit berättigade till då den är för dyr, men det spelar mindre roll då bonusen numera är ett minne blott.

När föregångaren XC90 av generation två presenterades sensommaren 2014 var instegspriset för modellen 498 000 kronor. Det motsvarar i dag 609 000 kronor. EX90:s instegspris är alltså halvmiljonen högre, men mycket har hänt under de åtta år som passerat sedan XC90 hade premiär. Bilar har generellt blivit betydligt dyrare och övergången till eldrift, med dyra batterier, späder på prisstegringen.
Det ska tilläggas att den XC90 som kostade 498 000 kronor för åtta år sedan var en 190-hästars diesel med framhjulsdrift. Den EX90 som presenteras i dag har mer utrustning som standard samt dubbla elmotorer med fyrhjulsdrift och högre effekt, för att nämna några skillnader.
EX90 kommer i framtiden komma i fler och enklare modellutföranden, ungefär som när eldrivna XC40 Recharge kom med en elmotor och framhjulsdrift efter ett par år på marknaden.

Tillverkning

Hösten 2018 invigdes Volvos nya fabrik utanför Charleston i amerikanska delstaten South Carolina. Då började modellen S60 byggas där, även för export till Europa. Än i dag byggs S60 i fabriken som nyligen fick hålla stängt i samband med en kraftig orkan.
Under 2023 påbörjas dock den tillverkning som fabriken har anpassats för, nämligen tillverkningen av EX90. I mitten av 2024 får den sällskap på produktionslinan av Polestar 3 som fram till dess enbart tillverkas i Volvo Cars fabrik i kinesiska Chengdu.
Ungefär samtidigt är det tänkt att EX90 ska gå andra vägen, det vill säga tillverkas även i Kina.

Att Volvo väljer USA och Kina som produktionsländer är absolut ingen slump. De tillämpar nämligen tillverkningsstrategin som kallas ”Bygg där du säljer”, och både EX90 och Polestar 3 kommer framför allt att nå störst försäljningsvolymer i Nordamerika och i Asien.

Konkurrenter

Det finns ett flertal mer eller mindre naturliga konkurrenter till Volvo EX90. En är förstås Audi Q8 e-tron, som e-tron heter efter en teknisk och visuell uppdatering. Audin är cirka decimetern kortare än Volvon och finns inte heller med sju sittplatser, men däremot finns den i fler modellversioner och priserna börjar långt under EX90:s prisnivå – från 799 900 kronor för Q8 e-tron. Räckvidden är uppemot 60 mil.

En annan är dryga decimetern längre Tesla Model X som precis som Volvon kan fås med plats för sju åkande (inklusive föraren). Drivlinan i Model X (endast Plaid är tillgänglig för tillfället) består av tre elmotorer och levererar dubbelt så mycket kraft som EX90 i starkaste utförandet. Priset för Model X Plaid börjar därför på knappt 1,6 miljoner kronor. Räckvidden för Model X är lite kortare – drygt 54 mil.

En annan helt färsk konkurrent är förstås Mercedes EQS SUV som vi nyss har provkört. Den är också dryga decimetern längre än Volvon och har plats för förare plus sex åkande (totalt sju sittplatser). I och med att EQS SUV är lyxalternativet från Mercedes är priset högre, från knappt 1,5 miljoner kronor. För den pengen får man en effektsvagare elbil än EX90 men räckvidden är ungefär densamma, cirka 60 mil.

Vi avrundar med en fjärde konkurrent vid namn BMW iX. Denna eldrivna suv från München är kortare än EX90, ungefär lika lång som XC90, och erbjuds endast med fem sittplatser. Den finns med tre olika drivlinor med effektuttag som både understiger och toppar Volvo EX90. Som längst kommer den enligt WLTP-körcykeln 63 mil per laddning och kostar då ungefär lika mycket som Volvon. Instegsmodellversionen börjar dock på strax över 900 000 kronor.

Volvo EX90-fakta

EX90 Twin Motor

Pris: 1 133 500 kr alternativt 14 995 kr/mån vid 36-månadersavtal och max 1000 mil/år.

Leverans: Inleds våren 2024.

Drivlina: Två elmotorer på totalt 300 kW (408 hk) och 770 Nm. Fyrhjulsdrift.

Batteri: 111 kWh (107 kWh netto).

Laddeffekt (DC): Max 250 kW.

Räckvidd: Cirka 60 mil enligt WLTP.

Prestanda: 0-100 km/h på 5,9 s, toppfart 180 km/h.

 

 

EX90 Twin Motor Performance

Pris: 1 187 500 kr alternativt 15 995 kr/mån vid 36-månadersavtal och max 1000 mil/år.

Leverans: Inleds våren 2024.

Drivlina: Två elmotorer på totalt 380 kW (517 hk) och 910 Nm. Fyrhjulsdrift.

Batteri: 111 kWh (107 kWh netto).

Laddeffekt (DC): Max 250 kW.

Räckvidd: Cirka 59 mil enligt WLTP.

Prestanda: 0-100 km/h på 4,9 s, toppfart 180 km/h.