Volvo Cars vd Jim Rowan och Teknikens Världs EX90-illustration. Foto: Volvo Cars & Teknikens Värld

Volvo EX90 ska ta säkerheten till en ny nivå

Volvo Cars vd Jim Rowan presenterade nyss vad som komma skall från företaget – en helt ny och avancerad nivå av säkerhet som inleds med XC90-efterträdaren som har premiär om bara några veckor.

En del biltillverkare förknippas starkt med vissa egenskaper. Exempelvis beskrivs BMW ofta vara synonymt med körglädje och Toyota läggs inte sällan fram som sinnebilden för mekanisk hållbarhet. På samma sätt har Volvo under många årtionden setts som bilbranschens kanske största företrädare för säkerhet. Detta ”epitet” vill Volvo Cars ska leva kvar, det stor tydligen under eftermiddagens presentation av den svenska biltillverkarens nya vd Jim Rowan.

Presentationen handlade om att Volvo nu är på väg in i en ny, högre nivå av säkerhet som gestaltas för första gången i efterträdaren till storsuven XC90, nämligen EX90 som har premiär den 9 november (varken Embla eller EXC90 är således rätt beteckning, baserat på dagens information).

Volvo Cars vd Jim Rowan framför ett ”punktmoln” i form av kommande flaggskeppsmodellen EX90. Foto: YouTube

Volvo står fast vid sin vision från 2007 som menar att ingen ska omkomma eller skadas svårt i en Volvo-bil från och med år 2020. Datumet för när visionen ska vara uppnådd har reviderats längs vägen, men snart är man möjligtvis närmare än någonsin i och med introduktionen av nya tekniker, inte minst sådan som fokuserar på människan och dess beteenden. Föraren kommer att övervakas med kameror och sensorer, något Volvo tidigare berättat om, i större utsträckning än i dag. Om avvikande beteende – exempelvis att föraren är på väg att somna, fokuserar på en mobiltelefons skärm i stället för på vägen eller är berusad – observeras av systemen ska bilen försöka göra föraren uppmärksam igen. Hjälper inte det kan bilen ta över styrningen och köra åt sidan för att stanna helt. Sådan typ av teknik finns dock redan i bilar av i dag.

Som en del av ovan nämnda vision har Volvo sedan tidigare infört en begränsning i sina bilar, en begränsning som ska reducera den mänskliga felfaktorn – alla Volvos modeller har begränsad toppfart på 180 km/h.

1 AV 3
Teknikens Världs illustration som visar hur Volvo EX90 (tidigare Embla/EXC90) kan komma att se ut.
Foto: Erik Andrén / Expressen Lifestyle
2 AV 3
Teknikens Världs illustration som visar hur Volvo EX90 (tidigare Embla/EXC90) kan komma att se ut.
Foto: Erik Andrén / Expressen Lifestyle
3 AV 3
Teknikens Världs illustration som visar hur Volvo EX90 (tidigare Embla/EXC90) kan komma att se ut.
Foto: Erik Andrén / Expressen Lifestyle

Den kanske största nyheten är att kamerorna och sensorerna på utsidan av bilen får sällskap av en LiDAR-enhet, det vill säga laserljusbaserad radar. Volvo har under lång tid utvecklat tekniken och visade upp ett smakprov för några år sedan.
LiDAR-enheten skannar av ett 360-graders område runt bilen och vägen framför med upp till flera hundra meter. Insamlad information skickas sedan vidare till bilens dator som tolkar den för att – om så behövs – blixtsnabbt reagera. Den ska arbeta effektivt både dag och natt och oavsett om bilens hastighet är hög eller låg.
Volvo Cars menar att deras forskning visar deras mjukvara och sensorer kan hjälpa till att minska antalet olyckor som leder till allvarliga skador eller dödsfall med upp till 20 procent.

LiDAR-tekniken skannar av runt och framför fordonet som därmed får en extremt detaljerad bild över hur allt ser ut. Foto: Volvo Cars

Den information som Volvo EX90 och andra modeller samlar in ska inte bara användas lokalt, det vill säga inte enbart av bilen, utan också i ett större sammanhang. All insamlad data ska centralt analyseras för att förbättra tekniken inför framtiden.

https://youtu.be/HdQTfmdJgu8