Volvo lanserar Polestar-trim till Twin Engine-laddhybriderna
Prestandaoptimering à la Polestar har Volvo erbjudit i flera år. Nu kommer optimeringsprogrammet till T8 Twin Engine-modeller i nya 60-serien. Fler hästkrafter och bättre vägprestanda utlovas.
Polestar Engineered Optimisation finns redan till flertalet Volvo-modeller. Nu ska ännu fler modeller få ta del av optimeringsstrategin det Volvo i dag meddelar att ett speciellt Polestar Engineered-paket framtaget av Polestar, som numera står på egna ben som en prestanda-elbilstillverkare, ska lanseras till 60-seriens T8 Twin Engine-modeller. Det är alltså laddhybrider som står i fokus, dock inte kommande T6 Twin Engine.
Först ut blir nya Volvo S60 som premiärvisas i nästa vecka i samband med invigningen av Volvos sprillans nya fabrik i amerikanska Charleston, alltså i den fabrik där den nya sedanmodeller ska tillverkas. Under nästa år kommer även V60 T8 Twin Engine och XC60 T8 Twin Engine att få ta del av Polestar Engineered-optimeringen som prestandamässigt räknas som snäppet vassare än R-Design.
– Elbilar är vår framtid. I dag inleds en ny era av elektrifierade Volvo-modeller uppgraderade med Polestars förnämliga prestandahöjande teknik. Det är en strategi som är fast förankrad i vår gemensamma tro på en elektrisk framtid för bilindustrin, säger Volvos Cars vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Mer effekt
Polestar Engineered-optimeringen för S60, V60 och XC60 kommer att säljas i en begränsad upplaga via Volvo-återförsäljarna samt via prenumerationstjänsten Care by Volvo.
Optimeringen innehåller en justerad motorstyrenhet som gör att den 2,0 liter stora turbofyran tillsammans med elmotorn ger 415 hästkrafter i stället för 400.
Den som är observant reagerar förmodligen på siffrorna. Helt rätt, 400 hästkrafter har ju T8 Twin Engine aldrig gett. Siffrorna är nämligen enligt USA-specifikation. I Europa ger T8 Twin Engine-drivlinan 390 hästkrafter sedan den berikats med ett partikelfilter för att hålla utsläppen i schack. Tidigare gav den 407 hästkrafter.
Förändringar pumpar även upp maxvridet från 670 till 680 newtonmeter (återigen USA-siffror, i Europa är det 640 newtonmeter som gäller).
Mjukvaruuppgraderingen sägs förbättra bränsleförbrukningen och ge utsläppsneutral prestanda. Uppdateringen påverkar även utväxlingsintervallen, som blir finare, hos den automatiska växellådan.
– Nya S60 T8 Polestar Engineered är en elektrifierad bil som gör det du vill att den ska göra. Alla komponenter har finjusterats för att fungera tillsammans och skapa en bil som riktar sig till förare, med snabb respons och spännande köregenskaper, säger Henrik Green, Senior vice president Research and Development på Volvo Cars.
Vad de extra hästkrafterna gör för prestandan berättar Volvo ännu inte.
Detaljer och prestanda
Utöver uppgraderingen av drivlinan innehåller Polestar Engineered till T8-modellversionerna även komponenter som ska förbättra prestandan och hållningen på vägen. Polestar har sett över multilänkhjulupphängningarna runt om och försett bilarna med Öhlins-stötdämpare av dual flow-typ som sägs ge ett fastare uppträdande utan att komforten blir lidande. Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är av samma typ som sitter på den 600 hästkrafter starka laddhybriden Polestar 1.
Bromsskivorna är slitsade för bättre prestanda och dessa greppas av bromsbelägg som har bättre värmehantering än standarddoningarna. Beläggen sitter i Brembo-ok som är av monoblock-typ, det vill säga de är gjutna i ett enda stycke, något som gör oken mindre flexibla.
Fälgarna är nya och med stora öppningar för att blotta de guldfärgade bromsoken. Just den kulören är ny och ska vara det visuella kännetecknet för Polestar Engineered-optimerade bilar. Färgen går igen i bilbältena.
Ändrören är däremot kromade i svart och bilar som är optimerade pryds av Polestars emblem samt texten ”Polestar Engineered” på lite olika ställen, bland annat ändrören.
Någon prislapp för uppgraderingen har ännu inte meddelats.
Bilden överst är ett montage.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se