Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo S90 officiell – fakta, pris, bilder och film

463 dagars väntan är över. Volvo har nu presenterat S90 – modellen som banar väg för märket i en mer folklig mening, framför allt då den är sedanversionen av storsäljaren V70:s efterträdare V90. Men den är också ett kliv upp för Volvo på den så kallade premiumstegen.

https://youtu.be/RnqvaWY7Opk

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Snabbfakta Volvo S90

Motorer

D4 diesel, 190 hk

D5 diesel, 235 hk

T6 bensin, 320 hk

T8 Twin Engine, 407 hk

Mått

Längd: 496,3 cm

Bredd: 187,9 cm

Höjd: 144,3 cm

Hjulbas: 294,1 cm

Pris

Från 329 000 kronor.

Läs mer om priserna här.

Världspremiär

Detroit i januari 2016.

I flera månader har det snackats S90 på nätet, inte bara i Sverige utan även utomlands. När bilder på S90 (och V90) i modellbilsformat började dyka upp tog snacket än mer fart och frågan är om en Volvo någonsin har varit så upphaussad på förhand som S90 är. Nya XC90 har gjort grovjobbet genom att hyllas världen över, vinna fina titlar och test samt – inte minst – sälja långt över förväntan. XC90 har helt enkelt rullat ut röda mattan inför S90:ans entré som i dag, den 2 december 2015, äger rum hos Volvo i Göteborg inför hundratals inbjudna journalister från världens alla hörn. Teknikens Värld är så klart också på plats och du kommer framöver att kunna läsa allt om Volvos nya sedanmodell och företagets framtid i både tidningen och här på teknikensvarld.se.

LIVE: Volvo S90 walkaround

Volvo S90 är bilen som på allvar ska ta upp jakten på framför allt Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass. Även om utgående S80, som är nya S90:s företrädare, också var delaktig i jakten lyckades den inte fullt ut. Men sedan Volvo står på egna ben, utan att Ford är med i bilden, har den svenska biltillverkaren format om sitt varumärke och likaså produktportföljen som i sin nya form ännu befinner sig i sin linda. XC90 var första modell ut innehållandes Volvos och Thomas Ingenlaths nya formspråk, och Volvos nya tekniktänk i form av den flexibla SPA-plattformen (som snart får ett mindre syskon i CMA-plattformen) samt nya drivlinor enligt Drive-E-konceptet (VEA) där fyrcylindriga bensin- och dieselmotorer med turboladdning utgör motoralternativen – i vissa fall i kombination med elmotorer för att matcha tidigare sex- och åttacylindriga motorer.

När Volvo är klara med sina förvandling, det vill säga när alla 90-version (åtminstone XC, S och V), alla 60-versioner (nya S60, V60 och en eventuellt C60) samt alla 40-versioner (nya V40 samt XC40 och en eventuell C40) är lanserade, står de väl rustade med produkter som kan matcha tyskarnas breda modellfloror.

Utseendet på S90 är i stort sett vad vi kunde förvänta oss efter att ha sett de tre konceptbilarna Volvo Concept Coupé, Volvo Concept XC Coupé och Volvo Concept Estate under slutet av 2013 och i början av 2014. De exakta formerna har vi dessutom sett i form av flera modellbilar från Kina.

Linjerna är lika de som finns på XC90, men är ”sedananpassade”. Grillen är bredare och lägre, dessutom har den fått konkava stående kromribbor till skillnad från XC90:ans med konvexa diton, och strålkastarna är lite spetsigare in mot grillen samtidigt som de har en helt annan form i den ände som sträcker sig mot skärmarna. En tydlig skillnad mellan XC90 och S90 (och därmed också kommande V90) är huven. Vecken är desamma men skärningen är annorlunda. Medan XC90 har lite av en ”snäckskal” (dock utan att vara en äkta clamshell-huv) då den sveper ned mot grillen är S90:ans huv mer konventionell med sin skärning mot grillen betydligt högre upp.

Precis som på XC90 är ytterbackspeglarna placerade på dörrbladet i stället för vid främre sidorutornas framkant, där de möter A-stolparnas ”rötter”.

C-stolparna har bred bas eftersom vi hittar ett nytt designtilltag här. I stället för en rak, horisontell nedre fönsterlinje som på utgående S80 har Volvo gjort en egen variant av BMW:s Hofmeister-knyck. Det ger mindre fönsteryta men i gengäld ger det bilen mer karaktär.

Baktill syns det att Volvo har arbetat för att få S90 att se bred och låg ut. Många horisontella linjer där även bakljusen breder ut sig på samma ledd, utan att kännas klumpiga som på S80. Notera det lilla utrymme som Volvo-emblemet har fått mellan bakljusen.

Integrerade ändrör är en nyhet för bilmodellen och en nymodighet som snart alla biltillverkare har hakat på.

Dimensioner och vikt

Volvo S90 är hela 496,3 centimeter lång. Det är 10,9 centimeter längre än utgående S80. Men det är mindre än en annan stor svensk; Saab 9-5, som tyvärr lades ned i förtid, är hela 500,8 centimeter lång. S90:s tre värsta konkurrenter är däremot kortare i rocken, allihopa. Audi A6 är 493,3 centimeter lång, BMW 5-serie är 490,7 centimeter lång och Mercedes E-klass är bara 487,9 centimeter lång.

294,1 centimeter, så långt är det mellan hjulaxlarna på S90. Det är 10,6 centimeter mer än i S80, och därmed kan vi redan nu, innan första provsittningen, drömma om betydligt mer utrymme på insidan. Volvons axelavstånd är längre än både Audis och Mercedes motsvarigheter, däremot är BMW värre med sin 5-serie, med 2,7 centimeters marginal.

Utan ytterbackspeglarna inräknade är S90 187,9 centimeter bred (2,8 cm smalare än S80) och spårvidden fram mäter 162,8 centimeter medan densamma bak är 162,9 centimeter (ungefär fyra centimeter bredare än S80). På höjden mäter Volvos nya premiumsedan 144,3 centimeter, exakt fem centimeter lägre än S80.

Tjänstevikten ligger på mellan, beroende på motor och utrustning, 1 800 och 2 150 kilo. Dragkapaciteten är normalt 1 800 kilo men med dragpaket får S90 dra 2 200 kilo.

Bränsletanken rymmer 55 liter på de framhjulsdrivna modellerna och 60 liter på de fyrhjulsdrivna, med undantag för S90 T8 Twin Engine då tanken är begränsad till 50 liter.

Jämfört med S80 har lastutrymmet utökats med 20 liter till totalt 500 liter (då räknas även utrymmet under lastgolvet in i siffran).

Interiört kanske man genast ser det som identiskt med XC90, men så är det inte. Även om konceptet är detsamma så är designen kraftigt avvikande. S90 har en annan instrumentbräda, mittkonsol och även dörrsidorna skiljer sig till stora delar. Notera att luftventilationsgallren har stående ribbor i stället för, som hos XC90, liggande.

Infotainmentsystemet Sensus Connect med den stora skärmen är däremot detsamma.

LÄS OCKSÅ: Volvo S90 och V90 Polestar får elmotorer

S90 innehåller all den teknik som redan har hyllats i nya XC90, men det finns även några tekniska nyheter. Bland annat Pilot Assist, den adaptiva farthållaren med autobromsfunktion, som numera är vidareutvecklad och inte längre behöver en följebil framför sig för att fungera. Volvo kallar systemet för ett steg närmare autonoma (självkörande) bilar. En annan nyhet är att Pedestrian Detection-systemet är utbyggt till att även omfatta stora djur, exempelvis älgar och hästar. Dyker ett stort djur upp framför bilen varnas föraren med ljud och ljus och om föraren inte uppmärksammar detta kan bilen bromsa av sig själv. Är Volvo något på spåren för att sänka antalet älgkollisioner? Mycket möjligt.

Drivlinorna

Fyra motoralternativ presenterar Volvo i dag i samband med S90:s världspremiär. Dessa består av två dieselmotorer, en bensinmotor samt en bensinmotor som arbetar parallellt med en elmotor, det vill säga en laddhybriddrivlina.

Dieselmotorerna med Volvos insprutningsteknik i-Art heter D4 och D5. Båda med tvåstegsturbomatning (D5 dessutom med VNT) och cylindervolym om 2,0 liter. D4, som är manuellt växlad, ger 190 hästkrafter vid 4 250 r/min samt 400 newtonmeter mellan 1 750 och 2 000 r/min. D5, som är automatiskt växlad, är kraftfullare med sina 235 hästkrafter (tio mer än i XC90 D5) vid 4 000 r/min och 480 newtonmeter mellan 1 750 och 2 250 r/min.

Accelerationen från noll till 100 km/h går på 8,2 respektive 7,3 sekunder. Toppfarten ligger på 230 km/h för båda.

Förbrukningen anges till 0,41 liter per mil för S90 D4 vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. S90 D5:s motsvarande siffror är 0,51 liter per mil och 133 gram per kilometer.

SE MER: Nya Volvo S90 – alla bilder och filmer

Bensinalternativen heter T6 AWD och T8 AWD, där sistnämnda är av Twin Engine-typ med en elmotor som arbetar över bakaxeln. T6:an, som är kopplad till Volvos åttaväxlade automatlåda, har en 2,0-liters turbo- och kompressormatad maskin med 320 hästkrafter vid 5 700 r/min och 400 newtonmeter som återfinns mellan 2 200 och 5 400 r/min. 0-100 km/h går på 5,8 sekunder, men toppfarten är i dagsläget okänd, men bör ligga på 250 km/h (elektroniskt begränsad). Denna maskin kräver 0,73 liter bensin vid blandad körning vilket motsvarar 169 gram koldioxid per kilometer.

T8 AWD, eller T8 Twin Engine som den egentligen heter, har exakt samma motor under huven som T6:an, men med den skillnaden att en elmotor över bakaxeln pressar upp totaleffekten till 407 hästkrafter. Totala maxvridet uppgår till 640 newtonmeter (400+240). Några prestandauppgifter för S90 T8 bjuds vi inte på i nuläget, men om vi gör jämförelsen mellan XC90 T6 och XC90 T8 så bör S90 T8 göra 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Toppfarten misstänker vi ligger på 230 km/h.

Förbrukningen för T8:an är däremot känd. 0,19 liter per mil och 44 gram per kilometer gör S90 T8 Twin Engine till supermiljöbil.

Fler motoralternativ kommer att presenteras inom kort, kanske redan vid världspremiären i Detroit i januari 2015. Räkna med bensinalternativ som T4 och T5 och fler laddhybridalternativ utöver T8 Twin Engine, exempelvis T5 Twin Engine och D6 Twin Engine.

Försäljningen av nya Volvo S90 påbörjas under 2016. Från 329 000 kronor kostar bilen, samtliga priser hittar du här

.

https://youtu.be/0au_z_1IAjw

Gilla på Facebook för fler videoklipp!