Volvo slopar vinterdäck – Teknikens Världs expert: ”Livsfarligt!”
I dag visar Volvo en ny elbilsmodell som ska säljas online med det så kallade Care by Volvo-paketet. Nu framgår det att paketet inte omfattar sommar- eller vinterdäck. Volvos elbilar kommer i stället att säljas med året-runt-däck. ”Ett stort steg bakåt”, säger Teknikens Världs däckexpert Ruben Börjesson.
I Volvos framtidssatsning ingår inte bara en total omställning till elmotorer och batterier. Man förändrar också sättet att sälja bilarna. De eldrivna modellerna XC40 Recharge och bilen som visas senare i dag (Volvo C40 Recharge är nu presenterad, läs mer om den på länken) kommer att säljas med det som kallas Care by Volvo, vilket enligt Volvo ska göra det enklare att både köpa och äga en bil. I Care by Volvo ingår bland annat kostnader för försäkring, service och reparationer samt sommar- och vinterhjul.
Så är det i alla fall om man köper en ny Volvo med Care by Volvo i dag. Så kommer det inte att vara framöver. Alla nuvarande och kommande elbilsmodeller kommer i stället att levereras med året-runt-däck.
– I Care-paketet ingår en försäkring oavsett hur gammal du är och var du bor samt reparation och service för de tre första åren, säger Volvos vd Håkan Samuelsson till Teknikens Värld. Sen kommer alla elbilar också med nyutvecklade däck som innebär att man kan använda det däcket året runt utan att behöva byta till sommar- och vinterdäck som jag tror är ytterligare en funktion som gör bilägandet enklare.
Teknikens Världs däcktester har historiskt visat att året-runt-däck inte är lika säkra som sommar- och vinterdäck. Hur går det här ihop med Volvos säkerhetsstrategi?
– Det är ett speciellt utvecklat däck som kommer att vara standard på våra två elbilar. Vi kallar det Recharge-däck, speciellt utvecklat för att vara säkrare under alla realistiska kombinationer, säger Håkan Samuelsson.
– Det handlar inte om att ha däck som är absolut bäst när det är 20 grader kallt och isbana, då tror jag att man ska ha ett vinterdäck om man kör i norra Sverige. Men kör man i Stockholm och Göteborg där det regnar och är nollgradigt så är det ganska långa bromssträckor på konventionella vinterhjul. Om man tittar på den statistiska väderfördelningen så gäller det att ha ett däck som har bästa säkerhet med de väderleksförhållanden som finns. Det här nya däcket är då säkrare över hela året och eliminerar också risken att man kör med fel däck. Tio procent kör faktiskt med vinterdäck på sommaren och sommardäck på vintern. Folk följer inte alltid rekommendationer, som vi vet.
Teknikens Världs däckexpert Ruben Börjesson är skeptisk till att Volvos Recharge-däck kan ge samma prestanda som riktiga sommar- och vinterdäck.
– Vi ser att det händer mycket med utvecklingen av året-runt-däck och de är godkända för att användas på vinterväglag. De blir bättre, men i dagsläget är året-runt-däck klart sämre än vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, säger Ruben Börjesson och fortsätter:
– Året-runt-däckets prestanda är sämre i alla väglag, och framför allt är det bromsprestandan som blir märkbart sämre. Vid inbromsning från 100 km/h är bromssträckan på torr asfalt mer än fyra meter längre för året-runt-däck, vilket betyder att när bilen med vanliga däck har stannat så passerar bilen med året-runt-däck med en hastighet av 30 km/h.
– Fyra meter betyder döden för en oskyddad trafikant. Året-runt-däck är alltså livsfarliga och är inte alls lika säkra som riktiga vinterdäck. Ur ett säkerhetsperspektiv är Volvos beslut ett stort steg bakåt, avslutar Ruben Börjesson.
Teknikens Värld kommer att återkomma med test av Volvos så kallade Recharge-däck för året-runt-bruk.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se