Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 och C40 får bättre räckvidd och laddning

Volvos elbilar XC40 och C40 Recharge har bytt framhjulsdrift mot bakhjulsdrift och nu har de nya versionerna WLTP-testats. De uppdaterade bilarna har både längre räckvidd och snabbare laddning.

Volvo har utvecklat en egen elektrisk permanentmagnetmotor och när den sätts i elbilarna XC40 och C40 driver den på bakaxeln i stället för framaxeln som i de nuvarande versionerna. Det här innebär att Volvo, för första gången på 25 år, kommer att sälja bakhjulsdrivna bilar.

XC40 och C40 kommer att erbjudas i två bakhjulsdrivna varianter, kallade Single Motor. Instegsversionen av XC40 Recharge har 238 hästkrafter i stället för som tidigare 231 hästkrafter och ur 69-kilowattimmarsbatteriet får man en räckvidd på 46 mil enligt WLTP. Den framhjulsdrivna XC40 har haft en räckvidd på 42,5 mil. C40  Recharge Single Motor kommer nu 47,6 i stället för 43,8 mil. Det är framförallt förbättrad kylning av batteripaketet som möjliggör den extra räckvidden. Det gör också att laddtiden förkortas, från cirka 32 till 27 minuter för laddning från 10 till 80 procent.

LÄS MER: Volvo planerar inte sänka priser på elbilar

XC40 och C40 Recharge kommer också att säljas i ett starkare bakhjulsdrivet utförande med 249 hästkrafter och 82 kWh-batteri. Då blir räckvidden 51,5 mil för XC40 och 53,3 mil för C40. De här versionerna får också utökad laddprestanda, 200 i stället för 150 kW.

En ny, fyrhjulsdriven version kommer också. I stället för som tidigare två 204 hk-motorer får den 249-hästarsmotorn bak och en asynkron 159-hästarsmotor på framaxeln.

Den fyrhjulsdrivna versionen uppges ha produktionsstart någon gång under våren, medan de bakhjulsdrivna versionerna dröjer till november.