Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 T4 Twin Engine – svagare laddhybrid för mindre peng

Numera finns Volvo XC40 i ett andra laddhybrid-utförande. XC40 T4 Twin Engine har en nättare prissättning än storebror XC40, men har också en nättare drivlina med lägre effekt.

Volvo börjar få en hel del laddhybrid i paletten som de erbjuder bilköparna. Nyaste tillskottet är XC40 T4 Twin Engine, eller T4 Recharge som den heter på andra marknaden, däribland Tyskland, som har samma 1,5-liters bensinmotor som i XC40 T5 Twin Engine, men med 129 hästkrafter i stället för 180. Elmotorn är densamma, även effektmässigt. Det betyder avgaslöst energitillskott på 82 hästkrafter.

Sammanlagt har XC40 T4 Twin Engine 211 hästkrafter, betydligt färre än de 262 som XC40 T5 Twin Engine bär på.

I övrigt är modellen, precis som XC40 T5 Twin Engine men till skillnad från övriga Twin Engine-modellen från Volvo, framhjulsdriven. Transmissionen utgörs av en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

TEST: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Foto: Volvo Cars

Koldioxidutsläppet uppges ligga på 41 gram per kilometer (0,18 l/mil) enligt snart utdöda NEDC-körcykeln, och 45 gram (0,20 l/mil) enligt nya WLTP-cykeln. Räckvidden vid körning på el är enligt förstnämnda mätmetod 5,0 mil medan den nyare varianten säger att 4,5 mil gäller.

PROVKÖRNING: Volvo XC40 T5 Twin Engine

Foto: Volvo Cars

Priset för XC40 Twin Engine börjar på 459 000 kronor, samma nivå som XC40 T5 Twin Engine tidigare låg på. Då får man utrustningsnivån Inscription Expression medan Inscription Recharge börjar på 486 000 kronor och R-Design Recharge på 496 000 kronor.

XC40 T5 Twin Engine börjar numera på 516 000 kronor i och med att den inledande utrustningsnivån är Inscription Recharge. XC40 T5 Twin Engine R-Design Recharge kostar från 526 000 kronor.