Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Volvo XC40 T5 Twin Engine laddhybrid kommer i höst

Nu står det klart att nyligen lanserade Volvo XC40 kommer i ett elektrifierat utförande i höst. Då lanseras nämligen laddhybriden XC40 T5 Twin Engine.

I slutet av september i fjol presenterade Volvo sin min suvmodell i XC40. I november var det dags för provkörning och frågan vi då ställde oss var ”Var är laddhybriden och elversionen?”. Svaret är på den frågan är att de är här snart. Volvo bekräftar nu för teknikensvarld.se att XC40 T5 Twin Engine, alltså laddhybriden där el och bensin kombineras, börjar tillverkas i företagets belgiska fabrik senare i år och att modellversionen rullar ut i höst. Expressen var först att rapportera om detta tidigare i dag.

Det har på senare tid ryktats om att Volvo har haft för avsikt att släppa elektriska versionen av XC40 före laddhybridalternativet för att på så vis föregå konkurrenterna i klassen. Så blir det inte.

– Vi har sagt att vi lanserar vår första elbil under 2019 och det gäller fortfarande, säger Volvos presschef Annika Bjerstaf till teknikensvarld.se.

Bensin- och elmotor

T5 Twin Engine-drivlinan kommer att bestå av nyutvecklade trecylindriga T3-bensinmotorn med en volym på 1,5 liter som samarbetar tillsammans med en elmotor. Drivlinan visades upp redan i maj 2016 när konceptbilarna Concept 40.1 och Concept 40.2 visades. Då ville Volvo inte prata om specifikationer, det vill de fortfarande inte. Därmed är vi utlämnade till spekulationer, men vi har våra aningar om vad vi har att vänta oss.

T3-bensinmotorn, när den arbetar allena, utvecklar 156 hästkrafter (kommer inom kort till XC40). I utförandet där den samverkar med en elmotor skulle den eventuellt kunna få högre effekt. Volvo har tidigare sagt att de utan problem kan få ut 180 hästkrafter ur maskinen. Anledningen till att vi tror på en eventuell effekthöjning är drivlinans totaleffekt som enligt ännu obekräftade uppgifter ska ligga på 250 hästkrafter. Skulle T3-motorn ge 156 hästkrafter måste elmotorn behöva bidra med 94 hästkrafter, vilket inte alls är omöjligt och kanske vore att föredra för att få lite knuff vid gaspådrag när bilen körs utan bensinmotorn inkopplad. Det skulle i så fall vara mer än de 70 respektive 87 hästkrafter som Volvos nuvarande elmotorer i Twin Engine-laddhybriderna erbjuder.

Här ser vi T5 Twin Engine-drivlinan så som den presenterades våren 2016.

XC40 T5 Twin Engine blir Volvos första laddhybrid som driver med endast två hjul. Hittills har samtliga laddhybrider varit fyrhjulsdrivna då förbränningsmotorn tagit hand om framhjulen och elmotorn tagit hand om det bakre hjulparet. XC40 T5 Twin Engine blir alltså framhjulsdriven eftersom kraften från både bensinmotorn och elmotorn skickas till främre axeln.

Drivlinan är komplett med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, 7DCT som den kallas. Den är precis som CMA-plattformen utvecklad av CEVT i Göteborg (Volvos och Geelys gemensamma utvecklingscenter) men tillverkas av Geely.

Här ser vi fyrhjulsdrivna T8 Twin Engine-drivlinan på den större SPA-plattformen samt framhjulsdrivna T5 Twin Engine på CMA-plattformen.

Batteri och räckvidd

Volvo är, som vi nämnde längre upp, än så länge förtegna om specifikationerna. Därför vet vi inte vilken kapacitet batterierna i XC40 T5 Twin Engine får och vi vet därmed inte heller vilket räckvidd på el den kommer att åtnjuta. Räkna dock inte med några 15 mil som i laddhybriden Polestar 1, men vi förmodar att Volvo tänker övertrumfa dagens standard om fem mil (på papperet). Minst sex mil förväntar vi oss.

Priset

Volvo XC40 T5 Twin Engine kommer alltså i höst som årsmodell 2019, några prisuppgifter finns dock inte. Men om vi ska sia lite så kan vi anta att den inte blir billig (beroende på vad man jämför med så klart). Bensinversionen XC40 T5 AWD, med 247 hästkrafter, kostar från 416 900 kronor. Billigare än den lär inte XC40 T5 Twin Engine bli. Prislappen får dock inte sticka iväg allt för mycket, för det finns redan billigare alternativ i någorlunda samma klass. Mini Countryman Plug-In Hybrid med 224 hästkrafter och fyrhjulsdrift, men med bara fyra mils räckvidd på el (på papperet, i vårt räckviddstest av tio laddhybrider kom den något kortare sträcka), kostar nämligen från 377 900 kronor.