Volvo XC40 T5 Twin Engine – tre snabba från provkörningen
Äntligen är Volvo XC40 laddhybrid här och vi är nu iväg och kör den för första gången. Här är våra första intryck.
Volvo XC40 T5 Twin Engine, det vill säga den av många efterlängtade laddhybridversionen av Volvos minsta suv, var tänkt att komma under hösten 2018. Så blev det inte. I stället dröjde det till april 2019 innan Volvo presenterade modellen och dess prisuppgifter.
Nu, nästan två och halv månad efter presentationen, har XC40 T5 Twin Engine bjudit upp till dans för första gången. Vi är med andra ord iväg och kör bilen. Jan-Erik Berggren befinner sig i ett soligt Visby när vi slår honom en signal via ett mycket labilt mobilnät.
Tjena Jan-Erik! Vad är dina första intryck av XC40 T5 Twin Engine?
– Att den kommer lite för sent och att den kostar alldeles för mycket för att vara Volvos ”folkhybrid”. Låt mig återkomma till detta i en av dina senare frågor.
Hur är den att köra?
– Den trecylindriga bensinmotorn på 1,5 liter och 180 hästkrafter, som driver framhjulen, samverkar bra med den 82 hästkrafter starka elmotor som snurrar igång med hjälp av ett 10,7 kWh stort litiumjonbatteri. Även elmotorn driver framhjulen. Ingen märkbar ryckighet när det växlas mellan de två drivkällorna. Däremot hörs en del surrande som irriterar.
– Räckvidden på el enligt NEDC uppges ligga mellan 5,0 och 5,4 mil. WLTP-körcykeln, som är bättre förankrad med verklig körning, säger 4,2 till 4,6 mil.
Vad kostar XC40 laddhybrid och när får kunderna ta del av den?
– Nu kommer uppföljningen till svar under första frågan. Ingångspriset är detsamma som när du skrev artikeln i april, det vill säga 459 900 kronor för XC40 T5 Twin Engine Momentum. Det är väldigt mycket pengar för märkets minsta suv med märkets tillika minsta laddhybriddrivlina. Och priset drar lätt iväg med några tillval.
– Bilen går som sagt redan att beställa, men kundbilarna börjar inte byggas förrän i vecka 46, med andra ord i mitten av november 2019. De första kundleveranserna sker alltså – tidigast – strax innan årsskiftet.
Hela provkörningsrapporten innehållandes allt du kan tänka dig vilja och behöva veta om XC40 T5 Twin Engine läser du i Teknikens Värld nummer 15/2019 som utkommer den 4 juli.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se