Volvo XC60 T8 Polestar Engineered – tre snabba från provkörningen
Nu har även värstingen av Volvo XC60 blivit Polestar-trimmad. Hans Hedberg är iväg och kör den och sin vana trogen berättar han om upplevelserna för vår webbpublik.
Hej Hans, var håller du hus i dag då?
– På ”hemmaplan”, i Göteborg. Har plockat ut landets första Volvo XC60 T8 AWD Twin Engine Polestar Engineered. Puh, snacka om långt namn, nära tungvrickning där!
Av det långa namnet att döma en kusin till Volvo S60 T8 AWD Twin Engine Polestar Engineered som du körde sent i fjol?
– Exakt så. Polestar som varumärke är ju Volvo Car Groups systerföretag med fokus på elektrifiering men ”Engineered” (och ”Optimisation”) används på Volvo-bilar med det lilla – eller som i det här fallet, mycket – extra!
PROVKÖRNING: Volvo S60 T8 Polestar Engineered
Hur skiljer den sig från en vanlig XC60?
– Ganska rejält. Modellen finns enbart med kraftfullaste drivlinan T8 Twin Engine som i form av XC60 T8 Momentum har ett grundpris på 664 100 kronor. Denna guldklimp kostar på gatan 723 900 kronor men då ingår ”nästan allt”. Höjd prestanda och effekt (+15 hk, totalt 405 hk), manuellt inställbart Öhlins-chassi, greppvillig bromsutrustning från Akebono och eget designuttryck.
PROVKÖRNING: Volvo XC60 T6 AWD Polestar Engineered
Är den värd alla pengar då?
– Både ja och nej. Själv gillar jag chassisättningen, det är kul att laborera med alla olika drivlinekörlägen beroende på humör och lusta. Men tänk om man kunde få alla goodies på T6 AWD i stället som är lättare och har mekanisk fyrhjulsdrift – det hade varit mumma!
Hela provkörningen av Volvo XC60 T8 Polestar Engineered läser du i kommande nummer av Teknikens Värld!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se