Volvos elbil är en slank halvkombi – kommer 2019
I höst är det dags för Volvo XC40 att bli laddhybrid, men kort därefter kommer Volvos elbil som baseras på Concept 40.2 från 2016.
Det blir inte XC40 som blir Volvos första elbil (visst fanns C30 Electric för några år sedan, men den var mer en rullande testbänk än en bil som vem som helst kunde köpa). I stället blir det, enligt Autocar som har pratat med Volvos utvecklingschef Henrik Green, en egen modell som inte är varken XC40 eller kommande S40 och V40. Däremot är den syskonmodell till de tre uppräknade modellerna då den bär på samma plattformsteknik – CMA som Volvo utvecklat tillsammans med Geely.
I maj 2016 visade Volvo upp två konceptbilar – Concept 40.1 och Concept 40.2 – där den förstnämnda var en förhandstitt på XC40 och den sistnämnda troddes vara motsvarigheten till kommande S40 eller C40. Concept 40.2 var dock ingenting annat än en form av förhandsvisning av den kommande elbilen, enligt Henrik Green. Först efter den är det dags för vanliga 40-serien att bli helt elektriskt, sannolikt med XC40 som första eldrivna 40-bil. Även 60- och 90-seriens SPA-plattform ska helelektrifieras. För två år sedan pratades det om 2019 även vad gäller den.
Enligt Henrik Green kommer Volvo att erbjuda en modulär batteristruktur till sin första elbil, det vill säga att modellen kommer att kunna erbjudas med olika batteristorlekar. Målet är att nå uppemot 50 mils räckvidd, betydligt mer än de 35 mil som var aktuellt när konceptbilen presenterades för två år sedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se