Voyah i-Land – ny kinesisk GT-elbil med Italdesign-former
Dongfeng Motors är Kinas näst största biltillverkare och, som trenden säger i öst, lanserar man också ett helt nytt bilmärke när man debuterar inom premiumklassen.
Voyah heter nya bilmärket och man har stora ambitioner. En helt ny elektrisk plattform kallas ESSA (Electric, Smart & Secure Architecture). Första Voyah-bilarna börjar produceras i Wuhan 2021, målsättningen är att tillverka en mängd olika storlekar: suv, MPV, crossover.
Det italienska designföretaget Italdesign grundades redan 1968 av Giorgetto Giugiaro (född 1938) och man står bakom många formklassiker. Volkswagen Golf I, Lotus Esprit, Fiat Panda och BMW M1 är bara några av mästerverken. Sedan 2010 ägs Italdesign av Lamborghini Holding S.p.A. och ingår därmed i Volkswagen-gruppen.
Voyah i-Land Concept är helt utvecklad av italienska Italdesign som numera även ansvarar för helhetslösningar till bilindustrin.
Det finns också mycket Italien i i-Land-projektet, från interiör och yttre styling till utveckling av det inbyggda gränssnittet till teknisk utveckling och konceptkonstruktion.
För Voyahs kinesiska ledning är bilar inte bara smarta och tekniska föremål utan verkliga vitala och öppna ”ekosystem”. Inspirerad av denna filosofi har designers och ingenjörer på Italdesign skapat i-Land, som kombinerar ergonomi och banbrytande teknik med innovativa estetiska lösningar, som alltid syftar till att blanda form och funktion.
Inspirationen är tydligt hämtad från klassiska italienska Gran Turismo-bilar med lång och svepande kaross. Eftersom det är en konceptbil öppnar två jättelika måsvingedörrar upp för att man ska kunna äntra kupén.
Den speciella utformningen av frontljusen, som officiellt kallas ”bevingade strålkastare”, kännetecknar starkt i-Land, vilket gör den igenkännbar även i mörkret och speglar Voyah-logotypen placerad i mitten av gallret.
Konceptbilens bakdel påminner enligt dem själva om den italienska traditionen med Gran Turismo-bilar med klassiska och estetiska element i kombination med god aerodynamisk funktion.
Interiörer med sin tresitsiga layout erbjuder en myshörna i den bakre högra änden för avkoppling och smart arbete. i-Land saknar passagerarsäte bredvid föraren, denna har ersatts av ett element som kan bli ett bord eller fotstöd. Lite som Volvo S90L Excellence Louge Console (3-sitsutförande). Instrumentbrädan är full av pekskärmar för både körhjälp- och infotainmentsystem. Vissa estetiska element förstärker den allmänna lyxkänslan, till exempel paddlarna som är placerade på mittkonsolen som innehåller startknapp, växelväljare och luftkonditioneringen. Paddlarna påminner om Voyah-logotypen och går igen i bilens tak samt sätesömmarna.
Voyahs smarta elektriska arkitektur, ESSA, är inställd på EIC-tekniken och integrerar WindLink 4.0 med intelligent nätverksanslutning, självkörning enligt nivå 3 men förberedd för framtida högre nivåer. När det gäller ström och batteritid, tillhandahåller Voyah MVP (Multi-choice important power).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se