Vi har växlat några ord med VW-chefen Thomas Schäfer som här står framför succébilen ID. Buzz på bilsalongen i Los Angeles. Foto: Jan-Erik Berggren / Bonnier Lifestyle

VW-chefen: Fel att ta bort klimatbonus för elbilar

Efter pandemi, komponentbrist och krig slog flera länder till med att sänka klimatbonusen för elbilar. 

VW-chefen Thomas Schäfer tycker att det är fel, även om han inser att bonusen behövde plockas bort till slut.

– Det hade varit bra om bidragen sänkts över tid. Omställningen är här, även om den hindras lite av långa väntetider på bilar, men råvarupriserna stiger oproportionerligt och vi får inte ta ett steg tillbaka i elektrifieringen.

Jan-Erik Berggren

Vi träffar Thomas Schäfer under bilsalongen i Los Angeles. Nordamerika är en viktig marknad för Volkswagen och i januari ska den tyska biltillverkaren visa ytterligare en bil i ID-familjen på CES-mässan i Las Vegas.

Störst intresse bland VW-bilarna på mässgolvet har nya familjebussen ID. Buzz, en bil som med tanke på folkabussens ikonstatus i Kalifornien hade passat perfekt under surfbrädorna i Venice, Malibu och Santa Monica.

Men Schäfer låter meddela att hela produktionen av 100 000 ID. Buzz kommer att säljas i Europa. Mellan raderna säger också Schäfer att ”sen får vi se” och jag blir inte förvånad om ID. Buzz finns i Kalifornien inom ett par år.

Schäfer tillträdde som vd för bilmärket Volkswagen samt övergripande chef även för Skoda och Seat och vi träffade honom i Köpenhamn i samband med provkörningen av ID. Buzz. Då förklarade Schäfer att de tre volymmärkena inom koncernen ska samarbeta ännu mer och ta större del av varandras kunskaper. Nu förtydliga Schäfer några saker:

Skoda får ansvar för att utveckla de små förbränningsmotorerna och Skoda ska fortsätta att vara den lite mer praktiska bilen. Seat vänder sig till yngre köpare med en sportigare design. Volkswagen är det enda globala märket och behöver därför ett annat modellprogram.

Sparat 220 miljoner euro

– Vi har också infört en bonus för att kopiera bra idéer från andra märken i gruppen. Om någon gör en förbättring i säg produktionen och någon annan fabrik tar efter det får de en bonus. Förut kämpade varje varumärke med att göra vinst på sin kant, nu är det den totala vinsten för alla tre som är viktig. Hittills har vårt samarbete sparat 220 miljoner euro.

Och pengarna behövs. Priserna på råvaror till batterier och elbilar rusar och Volkswagen, som alla andra, arbetar med att införa ny teknik, ta en större kontroll över leverantörskedjorna och försöka minska väntetiderna på nya bilar.

– 2022 var ett väldigt kaotiskt år på många sätt, med många olika besked. Vi tvingades ställa in skift sent och ja, det var komplicerat i bilindustrin. Men vi vet nu mer om våra underleverantörer och sin tur deras underleverantörer så vi tror att 2023 blir ett lite lugnare år. Målsättningen är att nå ner till cirka tre månaders väntetid på en ny bil, och det borde vi klara bara det inte händer något mer i världen. 

Situationen i världen med krig i Europa och ekonomisk nedgång i flera länder påverkar bilindustrin men Thomas Schäfer tycker att Volkswagen har kontroll.

– Vi investerar inte i ny produktion och anställer en massa människor för tillfället. Vi försöker ta det lite lugnt och använda de resurser vi har.

Volkswagen har många eldrivna modeller på gång. Foto: CarPix

Törs tävla med Kina

Schäfer räds inte heller konkurrensen från Kina.

– När japanerna kom till Europa och sedan koreanerna hette det att allt var slut, att europeisk bilindustri inte skulle överleva. Vi visste att de skulle komma till Europa förr eller senare och när nu möjligheten med elbilar kom, förbränningsmotorer passade inte dem riktigt, fick de chansen. Men vi måste stå upp och tävla med bättre produkter.

Frankrike införde högre bonus till dem som köper en elbil som byggts i Europa, är det rätt väg att gå?
– Globalt är det alltid ett problem med olika handelshinder. Det är redan komplicerat med världen indelad i Kina-sfären, Nordamerikasfären och Europa. Och det finns inget samband vilket gör att vi måste utveckla separat och tillverka separat. Vi spenderar en förmögenhet på att homologisera våra bilar.

– Olika bonusar skulle göra det onödigt komplicerat. Konkurrens är bra. Jag är inte rädd för att tävla med dem.

Inom några år kommer även östra Europa att hänga på elbilsutvecklingen.

– Det har varit en tid där de frågat i länder som Polen och Tjeckien om det verkligen är nödvändigt att elektrifiera, om det inte bara gör bilen dyrare. Men så fort elbilarna finns på vägarna så ökar intresset. Sen ska det byggas batterifabriker i östra Europa och det kommer att ske en omställning även där.

LÄS OCKSÅ: Regeringen tar bort klimatbonus för bilar med omedelbar verkan

Golf lever vidare

USA har flera olika krav på lokalproduktion och kommer att införa tuffa krav på elbilar i slutet av 2000-talet.

– Det tvingar oss att bygga batterier lokalt och även hämta råvarorna lokalt, det är komplicerat och det pågår nu många diskussioner om hur det ska göras och olika krav. 

Schäfer leder också arbetet med att färdigställa framtidens elbilsprogram och på något sätt föra samman ID-familjen med de tidigare modellnamnen. VW-chefen avslöjar att modellnamnet Golf kommer att leva kvar även som elbil

– Vissa ikoniska namn kommer att leva vidare men alla namn kommer inte att finnas kvar. Vi behöver en tid till innan vi tar definitivt beslut. Vi har kommit så långt i elektrifieringen att vi inte behöver hitta på speciella namn för elbilar för att visa att det är något annat. 

– Vi spenderar mycket tid nu på att ta reda på vad som är det viktigaste för en VW-bil och sedan vara konsekventa i det i hela programmet. Tidigare har vi kanske inte varit lika konsekventa utan rusat på för att få fram elbilar snabbt.