Bilbranschen vill se fortsatt höga bonusar till laddbara bilar och VW-chefen Sten Forsberg föreslår att skatten ska ökas på äldre bilar för att finansiera bidragen.

VW-chefen: Titta på ökad skatt på begagnade bilar

Hur fordonsskatten ska tas ut har debatterats flitigt den senaste tiden och den 12 juli införs nya regler som betyder kraftigt sänkta bonusar för bland annat laddhybrider.

Men bilbranschen vill se fortsatt höga bonusar ännu några år och Volkswagens Sverigechef Sten Forsberg föreslår en höjning av skatten på äldre fordon för att finansiera bidragen.

– Kanske ska man utöka malusdelen till att också omfatta äldre bilar som en balans och för att finansiera systemet, säger Sten Forsberg.

Jan-Erik Berggren

Efter många olika förslag kommer fordonsskatten att göras om i Sverige från och med den 12 juli. Idén med dagens skatt på nya bilar är att nya bilar med höga utsläpp betalar en slags straffskatt, en malus, som ska finansiera bidrag, bonus, till nya bilar. När systemet infördes betalades det till en början in mer pengar i systemet än det betalades ut men sedan en tid måste staten tillföra pengar. 

Som ett steg i att jämna ut skatten sänks nu bidragen till bland annat laddhybridbilar kraftigt. Det införs också ett pristak på 700 000 kronor för att få en bonus. Redan till årsskiftet ska reglerna göras om igen vilket fått bilbranschen att rasa.

Är med på en avtrappning – men långsam

– Vi är med på en avtrappning men branschen behöver långsiktiga spelregler, vi tycker att vi bör ligga kvar på högre bonusar ännu en tid, sade Sten Forsberg under en paneldebatt på Mobility Swedens seminarium under Almedalsveckan.

För att få in mer pengar till bonusbilarna kom Sten Forsberg med förslaget att även räkna in äldre bilar i systemet. I dag gäller bonus-malus-systemet bara bilar nyare än tre år. Bilar som är äldre än tre år ingår i den vanliga fordonsskatten som beräknas beroende på utsläpp enligt en äldre modell.

Bilbranschen vill också att de lätta lastbilarna plockas bort från bonus-malussystemet och i stället får ett eget skattesystem. Anledningen är att omställningen från bensin- och dieselbilar till elbilar gått långsammare i den sektorn som inte heller erbjuder laddhybrider på samma sätt som personbilarna. 

Men de politiker som var på plats var långt ifrån överens om nivåerna i ett nytt bonus-malus-program. Inte oväntat var socialdemokraternas Terese Lindberg i stort sett nöjd med utvecklingen vi sett hittills och Lindberg ansåg att skattemodellen måste förändras över tid och att det inte ska vara skattebetalarna som står för slutnotan.

Satsa på laddning

Sverigedemokraternas Mattias Bäckström Johansson tyckte att dagens politik varit mer av symbolisk karaktär med höga kostnader utan speciell effekt på utsläppen. För liberalernas Helena Gellerman var det viktigt att justera de olika skattesystemen för den verklighet vi ser under perioden till först och främst 2030 men även till 2045. Gellerman tycker att dagens bonus-malus fungerat bra och att bonusen behöver sänkas för att få pengar till satsningar på laddinfrastrukturen. 

LÄS MER: Bonus-systemet görs om helt – igen

Centerns Martin Ådahl påpekade att det är viktigt att minska beroendet av rysk olja och att bonus-malus som system varit effektivt för att förändra människors köpbeteende. Ådahl påpekade också behovet av bättre laddinfrastruktur och att vi behöver få fram billig och koldioxidfri el för att skynda på omställningen.

Vi kan alltså se fram emot en fortsatt debatt om nivåerna i bonus-malus-systemet inför och efter valet i september. Och kanske nappar något parti på Forsbergs förslag att höja skatten på äldre fordon för att ha råd med bidrag till de laddbara bilarna.