Walter de Silva ska designa kinesiska elbilar
Han var Volkswagen-koncernens designchef under nästan nio år. Nu har han hittat ett nytt uppdrag – att designa elbilar för ett stort kinesiskt företag.
Italienaren Walter de Silva är en av världens mest aktade bildesigners. Hans karriär började redan 1972 hos Fiat, en språngbräda som tog honom vidare till att bli designchef för först Alfa Romeo, sedan Seat och till sist Audi och Lamborghini. Sina senaste avtryck i bilvärlden skapade han som designansvarig för hela Volkswagen-gruppen, ett uppdrag han hade från februari 2007. Men i slutet av 2015 meddelade han att han lämnar tjänsten som designchef för den stora tyska koncernen.
Sedan dess verkar Walter de Silva ha gått ”sysslolös”, men nu, trots att han passerat gränsen för pensionsålder (han 66 år gammal), meddelas det att han sedan förra månaden tagit anställning hos det tyska bilföretaget EDAG och att hans första uppdrag blir att designa elbilar för en kinesisk biltillverkare. Vilken kinesisk firma det gäller röjer varken de Silva eller EDAG, men enligt uppgift ska det röra sig om Arcfox, ett dotterbolag till kinesiska BAIC. Du kanske känner igen namnet Arcfox? Vi skrev om supersportelbilen Arcfox-7 förra våren. Det är just den bil du ser på bilderna här.
Bilarna vars former Walter de Silva är ansvarig för
Alfa Romeo 147 (2000)
Alfa Romeo 156 (1997)
Alfa Romeo 166 (1998)
Audi A3 (2003)
Audi A5 (2007)
Audi A6 (2004)
Audi Q7 (2005)
Audi R8 (2006)
Audi TT (2006)
Lamborghini Egoista (2013)
Lamborghini Miura Concept (2006)
Seat Altea (2004)
Seat Altea Prototipo (2003)
Seat Cordoba (2002)
Seat Ibiza (2002)
Seat Leon (2005)
Seat Salsa (2000)
Seat Salsa Emoción (2000)
Seat Tango Coupé(2001)
Seat Tango Racer (2001)
Seat Tango Roadster (2001)
Seat Tango Spyder (2001)
Seat Toledo (2004)
Volkswagen Amarok (2010)
Volkswagen Beetle (2011)
Volkswagen CC (2008)
Volkswagen Golf (2008)
Volkswagen Jetta (2010)
Volkswagen Passat (2010)
Volkswagen Polo (2009)
Volkswagen Scirocco (2008)
Volkswagen Sharan (2010)
Volkswagen Touareg (2010)
Volkswagen Up! (2011)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se