Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nu går det att förboka en Wiesmann Project Thunderball. Om man har 3 miljoner kronor.
Nu går det att förboka en Wiesmann Project Thunderball. Om man har 3 miljoner kronor.
Nu går det att förboka en Wiesmann Project Thunderball. Om man har 3 miljoner kronor.
Nu går det att förboka en Wiesmann Project Thunderball. Om man har 3 miljoner kronor. Foto: Wiesmann

Wiesmann Project Thunderball går nu att förboka

Nu har Wiesmann öppnat orderböckerna för Project Thunderball, den eldrivna modellen som ska bli märkets återkomst. Den kostar lite över 3 miljoner kronor.

I våras meddelade tyska sportbilstillverkaren Wiesmann att de planerar en comeback. Vi fick höra om det redan 2018, då något som kallades Project Gecko, då man planerade en nylansering 2020 – vilket inte blev av. Men nu närmar sig företaget en riktig lansering av det som presenterades i april i år, Project Thunderball. Man har nämligen öppnat upp för reservation av modellen.

Det är en eldriven roadster som står på menyn, eller som komma skall. Bilen drivs med två elmotorer på bakaxeln, vilka tillsammans ger 680 hästkrafter 1 100 newtonmeter. Batteripaketet är på 92 kilowattimmar och håller 800 volts spänning som kan laddas med 22 kilowatt AC eller 300 kilowatt DC. Project Thunderball ska göra 0 till 100 km/h på 2,9 sekunder och räckvidden uppges bli omkring 50 mil enligt WLTP.

Som vi också vet sedan tidigare är bilen, för att vara en elbil med stort batteri, en förhållandevis lätt bil med en vikt på 1 775 kilo. Den utvecklas för att få egenskaper som ska vara så nära en bil med fossilmotor som möjligt, dess föregångare förstås.

Det är fortfarande oklart när produktionen faktiskt ska starta, men den kommer att ske i tyska Dülmen och totalt ska 1 000 exemplar byggas. De ska kosta cirka 3,1 miljoner kronor och går alltså nu att förboka.