Xpeng G6 officiell – utmanar Tesla Model Y
Kinesiska Xpeng lanserar ännu en modell – den kompakta suven G6 som blir en direkt konkurrent till världens mest sålda bil, Tesla Model Y.
G6 är den femte modellen från kinesiska Xpeng, märket som startades så sent som 2018. G6 premiärvisades i Shanghai redan i april och börjar nu säljas på den kinesiska marknaden. Näst på tur uppges vara Norge, Nederländerna, Sverige och Danmark.
Xpeng G6 ser ut att bli en direkt konkurrent till Tesla Model Y som för närvarande är världens mest sålda bil alla kategorier. I Kina är prislappen satt till 209 900 yuan för basmodellen som har en elmotor på bakhjulen. Den fyrhjulsdrivna modellen kostar 276 900 yuan. Som jämförelse kostar Tesla Model Y Standard 263 900 yuan, motsvarande cirka 395 000 kronor.
Xpeng uppges redan har 35 000 förhandsbeställningar på G6 som i grunduutförande har ett 66 kilowattimmar stort batteri som ger en räckvidd på 58 mil enligt den kinesiska CLTC-körcykeln. Den kan även köpas med ett 87,5 kilowattimmar stort batteri som ger en räckvidd upp till 75 mil på en laddning.
G6 är den första modellen som byggs på Xpengs nya plattformsarkitektur som kallas SEPA 2.0. Den har bland annat 800-voltsteknik som möjliggör laddeffekter upp till 480 kW. G6 ska också ha den senaste utgåvan av den semiautonoma körfunktionen XNGP som använder 31 sensore, däribland en lidar, för att köra själv.
Även måtten antyder att Xpeng har siktat in sig på Tesla Model Y, G6 är 475 cm lång, 192 cm bred och 165 cm hög, vilket gör den lite smalare och högre men på nästan exakt lika lång som Model Y.
Invändigt liknar G6 sina syskon. Förarmiljön utgörs av en inte helt rund ratt, en 10,2 tum stor skärm framför ratten och en 15 tum stor pekskärm i mitten. Värme och kyla får man genom en värmepump. Bagageutrymmet rymmer 571–1 374 liter.
Xpeng G6 kommer att säljas i tre utföranden: 580 long range med 296 hästkrafter och 58 mils räckvidd, 755 super-long Range med 296 hästkrafter och 75 mils räckvidd samt 700 4WD Performance som har 487 hästkrafter och en räckvidd på 70 mil. Den senare är snabbast med en accelerationstid från 0 till 100 km/h på 3,9 sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se