Zedriv GT3 – med klonade former?
Kinesiska eldrivna coupén Zedriv GT3 lockar med spanska former. Eller är de tyska? Premiären skedde under bilsalongen i Shanghai.
Elbilar med futuristiska former. Ja, mycket sådant visades upp under bilsalongen i Shanghai. Men även eldrivlinor placerade i former som… vi tycker oss ha sett på annat håll.
På bilderna här ses Zedriv GT3, en eldriven coupé som designats, utvecklats och byggts av Barcelona-baserade QEV Technologies på uppdrag av kinesiska Zedriv, ett företag grundat av statliga Sinomach.
Det är inte bara modellnamnet GT3 som må föra tankarna till Porsche 911, se bara på bilens front och designen på baklamporna. Även profilen andas 911 även om proportionerna är förvrängda. Redaktionsmedlemmarna som hänger bakom min rygg just nu nämner även Jaguar och Alpine som inspirationskällor.
Siffrorna är dock blygsammare än de för inspirationskällan 911. Motorn är på 131 hästkrafter och 0-100 km/h tar 8,2 sekunder. Bilens räckvidd är 15 mil. Mer data har vi inte på bilen.
Modellen är i alla fall den första för Zedriv men QEV Technologies är inga duvungar. Grundaren Joan Orus har sysslat med eldrivna fordon i 20 år och är känd inom motorsport som stallchef i både Formel E och WTCC. Företaget har konstruerat 16 olika elfordon och homologerat ytterligare sex.
Även när det kommer till Kina har man tidigare erfarenhet. Man ligger även bakom Arcfox GT, en bil med 1 600 hästkrafter och som tar sig 0-100 km/h på 2,59 sekunder och som visades upp i Genève i våras. Den liknar emellertid inget annat – se nedan.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se