Elbilen Porsche Mission E går i produktion
Porsche har redan elektrifierat några av sina drivlinor. Nu har de bestämt sig för att gå ”all in” genom att inom några år lansera en helt eldriven sportbil.
Det var på bilsalongen i Frankfurt tidigare i höstas som Porsche visade upp konceptbilen Mission E, en elbil med två elmotorer på sammanlagt drygt 600 hästkrafter som får sin kraft från ett litiumjonbatteripacket. Räckvidden är uppemot 50 mil och 80 procent av batteriernas kapacitet (för körning upp till 40 mil) nås efter bara 15 minuters laddning med en nyutvecklad laddare med en spänning på 800 volt.
De det är en Porsche skäms den inte heller för sig prestandamässigt. 0-100 km/h går på 3,5 sekunder och 0-200 km/h på tolv sekunder.
Nu har Porsche-ledningen bestämt sig för att Mission E ska bli verklighet. Innan 2020 ska produktionsversionen lanseras.
– Med Mission E gör vi ett klart uttalande om märkets framtid. Även i en bilvärld i stark förändring kommer Porsche med den här fascinerande sportbilen att behålla sin ledarposition, säger Wolfgang Porsche, ordförande i Porsche AG.
– Vi tar oss resolut an utmaningen med elektrisk mobilitet. Även med enbart batteridrivna sportbilar är Porsche trogen sin filosofi och erbjuder kunderna de sportigaste och tekniskt mest sofistikerade modellerna i det här marknadssegmentet, säger Oliver Blume, vd i Porsche.
Beslutet leder till att minst tusen nya arbetstillfällen i Porsches hemstad Zuffenhausen skapas. Drygt sex miljarder kronor ska företaget investera i sin fabrik där nya lackerings- och monteringsanläggningar byggs och den befintliga motorfabriken utökas för att även kunna hantera elektriska drivlinor. Även karossfabriken byggs ut.
– Arbetarna gav arbetsgivarna ett erbjudande de inte kunde säga nej till. Det här förebådar gryningen till en ny tid i Zuffenhausen och Weissach. Digitaliseringen kommer att växa tillsammans med oss. Och Fabrik 4.0 blir en större utmaning för arbetsstyrkan, facket och arbetsgivarna. Vi kommer att få ta nya grepp men utan att ge upp de sociala aspekterna. Med dagens beslut kör Porsche med gasen i botten, utan hastighetsbegränsningar in i bilindustrins framtid, säger Uwe Hück.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se