Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Saab 9-3 Electric
Saab 9-3 Electric
Saab 9-3 Electric
Saab 9-3 Electric Foto: Glenn Lindberg

Eldrivna Saab 9-3 har börjat tillverkas

De första exemplaren av eldrivna versionen av Saab 9-3 har färdigställts i Stallbacka-fabriken. Den storskaliga produktionen sägs vara igång i höst med säljstart i bland annat Sverige nästa år.

Nevs deklarerade redan vid köpet av Saab Automobile att deras avsikt är att bygga elbilar. Den försäljning som satte igång i december förra året rör dock en bensindriven och uppdaterad version av 9-3 som du kan läsa vår provkörning av här. Anledningen till att Nevs tillverkar den bensindrivna modellen, som snart utökas med kombiversionen, är att i konkursboet efter Saab ingick ett antal motorer som man inte ville kassera, samt att den småskaliga tillverkningen som nu äger rum ger bra tillfällen att trimma in produktionslinan och förhoppningsvis få in lite kapital.

Nu rapporterar Sveriges Radio P4 Väst att elbilstillverkningen är igång i Stallbacka-fabriken i Trollhättan. Än så länge rör det sig om några få exemplar som för tillfället tillverkas vid sidan om den vanliga monteringslinan.

 Elbilarna, som är modifierade Saab 9-3:or, ska i ett första skede transporteras till Kina där staden Qingdao är beställare. Bilarna, 200 exemplar, ska ingå i en pilotflotta. Exakt när leveransen till Kina sker är i nuläget osäkert, men troligtvis blir det något senare än vad man hade för mål tidigare, nämligen nu i april.

När Nevs elversion av Saab 9-3 är färdigutvecklad och produktionslinan ordentligt intrimmad sätter den riktiga tillverkningen igång, förmodligen någon gång i höst.

 – Vi räknar med att kunna gå in i en serieproduktion senare i år, under hösten, och att komma på marknaden under 2015 både i Sverige, Europa och Kina, säger Mikael Östlund, som är kommunikationschef på Nevs, till Sveriges Radio P4 Väst.

Exakt när under nästa år den finns tillgänglig för konsumenterna är osäkert. Det beror dels på när produktionen kommer igång men också på olika godkännande som behövs för att få en elektrisk bilmodell ut på marknaden.

Exakt hur bilen ser ut och vad som skiljer den, förutom drivlinan, från en vanliga 9-3 är ännu inte känt. På dessa punkter ligger Nevs lågt för tillfället.

 – Vi har konstruerat om 9-3:an för att den ska passa som elbil så gott som det går. Vi har byggt om bilens chassi för att få ner batterierna i botten av bilen. Det för att behålla köregenskaperna, för att fördela vikten på ett bra sätt och för att få plats med så mycket batterier som möjligt, säger Mikael Östlund.

Det har snackats om räckvidd på uppemot 28-30 mil med fulladdade batterier. Men enligt de uppgifter som P4 Väst kommer den initiala räckvidden att ligga omkring 20 mil. Längre fram i tiden är tanken att Nevs egenproducerade batterier, då de har en batterifabrik i Kina, ska ta plats i bilen. Dessa batterier ska ha bättre prestanda än dagens motsvarigheter.

 – Vi forskar på tekniken i batterierna och för att utveckla den bättre, så att vi får ett högre energiinnehåll. Men också att byta material i batterierna så att de genererar mer energi. Vi tittar också på, inför framtiden, teknik kring nano- och grafenmaterial som kan göra batterierna lättare och även den typen av material i bilarna för att ner vikten, säger Östlund till radiokanalen.

Många är osäkra på om Nevs verkligen klarar den resa som de har lagt upp framför sig. Framför allt är det ekonomiskt många oroar sig. Men Mikael Östlund säger att kapital via ägarna finns för att hålla verksamheten igång innan pengarna börjar rulla in från försäljningen.

Missa inte att läsa vår provkörning av ”nya” Saab 9-3 Aero Sedan. Bilen på bilden ovan är just den provkörda bilen (dock med annan regplåt för artikelns skull).