Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Gunnar Ljungstedt / Bilsport

En A-traktors födelse

Efter ett långt liv som tjänstebil i Förlags AB Albinsson & Sjöbergs tjänst ska WUR364, en Volvo V70 från 2005, återuppstå som A-traktor. Hastighetsbegränsning, viktjustering och gallerbygge avrundas med en högtid i besiktningshallen.

Denna artikel är skapad av tidningen Bilsport och publiceras i samarbete med Teknikens Värld.

Ny serie: Så bygger du A-traktor enligt nya reglerna!

Teknikens Världs samarbetspartner, tidningen Bilsport, bygger en A-traktor i projektbilsform, och det ska bli ett mönsterbygge! Syftet är att göra något som de flesta kan gå iland med, både arbetsmässigt och ekonomiskt. En handbok i att bygga A-traktor. Nu bygger vi på Volvo V70, landets mest tillgängliga bil – men det mesta vi lär oss längs vägen kommer att vara applicerbart oavsett om du väljer att bygga på en DeSoto Fireflite eller en Suzuki Jimny.

Förutom att visa och beskriva hur vi bygger, kommer vi att avhandla andra vägar som besiktningsmannen Anders Eriksson på Opus tycker är bra – och även berätta om kreativa idéer som inte alls är bra. Ett uppslagsverk för traktorbyggaren, i fem delar. Hänger du med? Det här blir kul!

Del 3 av 5
Övriga publicerade delar i denna serie hittar du här.

Denna artikel är skapad av tidningen Bilsport och publiceras i samarbete med Teknikens Värld.

Ny serie: Så bygger du A-traktor enligt nya reglerna!

Teknikens Världs samarbetspartner, tidningen Bilsport, bygger en A-traktor i projektbilsform, och det ska bli ett mönsterbygge! Syftet är att göra något som de flesta kan gå iland med, både arbetsmässigt och ekonomiskt. En handbok i att bygga A-traktor. Nu bygger vi på Volvo V70, landets mest tillgängliga bil – men det mesta vi lär oss längs vägen kommer att vara applicerbart oavsett om du väljer att bygga på en DeSoto Fireflite eller en Suzuki Jimny.

Förutom att visa och beskriva hur vi bygger, kommer vi att avhandla andra vägar som besiktningsmannen Anders Eriksson på Opus tycker är bra – och även berätta om kreativa idéer som inte alls är bra. Ett uppslagsverk för traktorbyggaren, i fem delar. Hänger du med? Det här blir kul!

Del 3 av 5
Övriga publicerade delar i denna serie hittar du här.

Denna artikel är skapad av tidningen Bilsport och publiceras i samarbete med Teknikens Värld.

Ny serie: Så bygger du A-traktor enligt nya reglerna!

Teknikens Världs samarbetspartner, tidningen Bilsport, bygger en A-traktor i projektbilsform, och det ska bli ett mönsterbygge! Syftet är att göra något som de flesta kan gå iland med, både arbetsmässigt och ekonomiskt. En handbok i att bygga A-traktor. Nu bygger vi på Volvo V70, landets mest tillgängliga bil – men det mesta vi lär oss längs vägen kommer att vara applicerbart oavsett om du väljer att bygga på en DeSoto Fireflite eller en Suzuki Jimny.

Förutom att visa och beskriva hur vi bygger, kommer vi att avhandla andra vägar som besiktningsmannen Anders Eriksson på Opus tycker är bra – och även berätta om kreativa idéer som inte alls är bra. Ett uppslagsverk för traktorbyggaren, i fem delar. Hänger du med? Det här blir kul!

Del 3 av 5
Övriga publicerade delar i denna serie hittar du här.

I Örebro lyser det i ett garage. Varför är en custombilsbyggarlegend och en Street Week-trimmarfantom inblandade i ett A-traktorbygge?

När jag i förbifarten frågade Mats Thollander om han kunde hjälpa oss med ”lite jobb” på A-traktorn tackade han ja utan betänketid. Sonen William var lika snabb. Det är något med A-traktorer som ligger de flesta bilbyggarna varmt om hjärtat. När ”vanliga människor” ser traktorn som något som bara är i vägen och ställer till besvär, ser bilbyggaren en inkörsport till motorhobbyn och en tillväxt i leden. Inte sällan var det den vägen de själva kom in i sin livslånga hobby.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.