En miljon Porsche Cayenne tillverkade
Porsche suv har nu tillverkats i en miljon exemplar och hängt med i 18 år. Här är en tillbakablick.
Porsche Cayenne har nu tillverkats i en miljon exemplar sedan. Suven kom för (håll i dig) för 18 år sedan och är sedan 2017 inne på sin tredje generation med internkod E3.
I dag är det svårt att hitta en biltillverkare som inte har ett högbygge i modellutbudet men 2002 var det många som rynkade på näsan när sportbilstillverkaren lanserade sin suv. De kan ses som pionjärer inom området men arbetet började redan under 1990-talet.
1992 byggde Porsche blott 15 000 bilar per år och valde då att utvidga utbudet. Resultatet blev instegar Boxster som blev en succé varpå man började skissa fram en tredje modellserie. Att det skulle var en fyrsitsig bil med terrängegenskaper var klart från start. Projektet döptes till Colorado och moderföretaget Volkswagen var med vid utvecklingen.
Andra generationen (E2) kom 2010, då hade redan Cayenne blivit märkets bästsäljare. Med den blev blev märket återigen lite av pionjärer genom att lansera hybridteknik till modellen.
Vi på Teknikens Värld imponerades av bilen vid vår första provkörning även om den utlovade terrängkörningen fick blåsas av på grund av att häftigt regn gjort banan för hal.
Styrning, bromsar och kraftöverföring tyckte vi samspelade perfekt. ”Men trots allt sitter man med sin känsliga byxbak en meter upp i luften så sportbilskänsla vill inte jag kalla det”, som vår utsände Dag E Hogsten uttryckte det.
Senaste gången vi hade modellen ute för test (nummer 15/2019) ställdes den mot Mercedes GLE, Range Rover Velar och Volkswagen Touareg och kom sist. Minusposterna var pris, ägandekostnader och miljö men köregenskaper, motor (V6 på 340 hästkrafter) och utrymmen hamnade i plusskålen. Vann testet gjort Touareg.
Vid vår först provkörning hade vi belyst problemet med att bilen hade ett syskon i Volkswagen Touareg. Skulle köparna kunna skilja på äpplen och päron? Det verkar så, förra året sålde Porsche 90 000 exemplar av Cayenne som nu även finns med coupékaross.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se