Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: JNP/Shutterstock

Endast 1 av 3 stockholmare använder blinkers

Det är ingen munter läsning när man tar del av svenska trafikanters inställning till faktisk användning av blinkers.

Nästan fyra av tio svenska motortrafikanter – 38 procent – använder inte blinkers när de ändrar färdriktning, trots att lagen tydligt säger att så ska göras. Detta slår Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, fast efter att deras lokalklubbar undersökt knappt 30 000 trafikanter (personbil, taxi, buss, långtradare, lastbil, motorcykel, moped och cykel) i rondeller, fyrvägs- och trevägskorsningar på 22 orter runt om i Sverige.

Sämst på att använda blinkers är man i Stockholm och i Tyresö (som ligger i Stockholms län) där endast ungefär en tredjedel av trafikanterna orkar peta till den där spaken som sitter till vänster om ratten.

I Luleå kan man däremot sträcka på ryggen av stolthet. Inte för att alla i den norrländska staden blinkar, men i denna undersökning är man bäst i Sverige. 9 av 10 i Luleå använder nämligen blinkers.

GUIDE: Så använder du spaken till vänster om ratten

Hur svårt kan det egentligen vara att använda denna enkla och närliggande spak??? Foto: Mattias Rabe

– Det är slarvigt att inte använda blinkers. Det kan få stora konsekvenser för såväl föraren som medtrafikanterna. Är man tydlig och kör säkert så bidrar man också till ökad trafiksäkerhet. Det gynnar alla som vistas på våra vägar, säger Juan Colarte, trafiksäkerhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

LISTA: 11 irriterande grejer i trafiken

Årets undersökning visar i princip inga skillnader mot den som Riksförbundet M Sverige genomförde för fem år sedan. Även då var det ungefär var fjärde trafikant som inte blinkade. Då mättes blinkersanvändningen endast vid rondellkörning.

– Att vi inte ser någon förändring jämfört med undersökningen 2015, visar att vi har ett stort arbete framför oss. Många olyckor i trafiken beror på att förarna inte följer gängse trafikregler. Vårt beteende i trafiken är avgörande för om antalet olyckor ska minska, avslutar Juan Colarte.

Nedan listan över hur stor andel av trafikanterna, på de 22 orter som ingår i undersökningen, som inte använder blinkers.

Ort Andel som inte blinkar
Tyresö 65 %
Stockholm C 64 %
Sollentuna 52 %
Torsby 46 %
Västerås 46 %
Katrineholm 43 %
Östersund 39 %
Västervik 38 %
Hässleholm 36 %
Umeå 36 %
Ängelholm 34 %
Lidköping 32 %
Malmö 32 %
Eskilstuna 31 %
Falköping 31 %
Örnsköldsvik 26 %
Linköping 19 %
Älvsbyn 18 %
Falun 15 %
Sundsvall 15 %
Mjölby 13 %
Luleå 10 %
Ort Andel som inte blinkar
Tyresö 65 %
Stockholm C 64 %
Sollentuna 52 %
Torsby 46 %
Västerås 46 %
Katrineholm 43 %
Östersund 39 %
Västervik 38 %
Hässleholm 36 %
Umeå 36 %
Ängelholm 34 %
Lidköping 32 %
Malmö 32 %
Eskilstuna 31 %
Falköping 31 %
Örnsköldsvik 26 %
Linköping 19 %
Älvsbyn 18 %
Falun 15 %
Sundsvall 15 %
Mjölby 13 %
Luleå 10 %
Ort Andel som inte blinkar
Tyresö 65 %
Stockholm C 64 %
Sollentuna 52 %
Torsby 46 %
Västerås 46 %
Katrineholm 43 %
Östersund 39 %
Västervik 38 %
Hässleholm 36 %
Umeå 36 %
Ängelholm 34 %
Lidköping 32 %
Malmö 32 %
Eskilstuna 31 %
Falköping 31 %
Örnsköldsvik 26 %
Linköping 19 %
Älvsbyn 18 %
Falun 15 %
Sundsvall 15 %
Mjölby 13 %
Luleå 10 %