ERA – det finska elhoppet
Finland är bra på mycket, men att bygga bilar är inget som våra grannar ha gjort sig kända för. Nu kommer dock ett intressant elkoncept från Finland. Baserad på Audi R8 är ERA en helt utsläppsfri bil med sportbilsprestanda.
Våra finländska grannar har en märklig och avundsvärd förmåga att producera racingtalanger på löpande band. Men lika bra som finländarna är på att köra bil, lika ointresserade verkar de vara av att bygga egna bilar. Det spännande elbilsprojektet ERA visar ändå att det i alla fall finns några på andra sidan Östersjön som har ambitioner inom bilindustrin.
ERA, som står för Electric Raceabout, är ett verk av Helsinki Polytechnic Stadia och Lahti Politechnic Institute of Design. Tanken är att ERA ska ta hem segern i Automotive X Prize, som är en internationell tävling där vem som helst kan bygga en bil och ställa upp. Syftet är att stimulera utvecklingen av bränslesnåla bilar och alternativa tekniker. De bilbyggare som utses till vinnare får en check på hela tio miljoner dollar. Den summan tänker skaparna bakom ERA kamma hem.
I ERA har de finländska forskarna använt den senaste tekniken för lithiumjonbatterier. Bilen är fyrhjulsdriven och varje hjul drivs av varsin elmotor. ERA väger 1 250 kilo och ska ha en räckvidd på 300 kilometer för en laddning. Precis som den kaliforniska konkurrenten Tesla Roadster har ERA seriösa sportbilsambitioner. 0-100 km/h ska gå på strax under fem sekunder och toppfarten anges till drygt 200 km/h. Förutom de, för en elbil, imponerande prestandasiffrorna har ERA ett rejält ess i rockärmen. Underredet som lånas från Audi R8 borgar dels för kvalitet, men framförallt underhållande köregenskaper. Ovanpå Audi-konstruktionen sitter en kaross som är gjord helt och hållet i kolfiber, vilket kompenserar för det tunga batteripaketet som uppges väga någonstans kring 400 kilo.
Målet med ERA är, förutom att vinna Automotive X Price, att starta en produktion som inledningsvis kommer att bedrivas i liten skala. Den första bilen väntas vara färdig någon gång under nästa sommar och priset utlovas bli överkomligt i förhållande till traditionella sportbilar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se