eRuf Stormster – direktrapport från provkörningen
Alla biltillverkare med självaktning har, eller planerar, eldrivna bilar på sin palett. PeO Kjellström har provkört en av dem. Var i världen denna gång, PeO?
– Världsmetropolen Upplands Väsby, av den anledningen att Siemens har sitt svenska huvudkontor här. Det är Siemens som ligger bakom bilen även om det är tyska Porsche-specialisterna Ruf som byggt den.
Okidoki, vad är eRuf Stormster då?
– En Porsche Cayenne av förra modellen där motor och växellåda rivits ur. Dessa har ersatts med en elmotor där fram som genererar 365 hästkrafter och 920 newtonmeter i vridmoment. Kraften går direkt ut till hjulen så accelerationen är enligt Siemens 0-100 km/h på 9 sekunder. Det känns inte så men det är möjligt att avsaknaden av motorljudet luras. Toppfarten är satt till 150 km/h.
– Det är är en riktig Heffaklump som väger in på 2 700 kilo. De fyra batterilådorna om totalt 52 kilowattimmar väger 370 kilo. Det k-ä-n-n-s att det är en tung bil, inte minst vid inbromsning.
Egentligen skulle vi ha kört en eldriven Porsche 911 med en likadan drivlina men med tusen kilo mindre vikt. Den hade emellertid gått sönder så det blev Cayenne i stället. El-ände!
Okej! När kommer dessa bilar i produktion och vad kommer de att kosta?
– Aldrig! Detta är bara ett sätt för Siemens att visa vad de kan inom fordonsindustrin. De var ju med tidigare men sålde av allt till Continental. Nu börjar de om på ny kula med elmotorer till fordon och slipper då som många andra att ha bekymret att de måste komma med elmotorer, men då samtidigt tappar i försäljning med exempelvis bränsleinsprutning i andra änden.
– Siemens står beredda att starta elmotorproduktion i stor skala till en, helst flera, biltillverkare. Då handlar det om hundratusentals enheter. Mellan raderna som svenske koncernchefen Ulf Troedsson levererar kan man läsa att de redan har något stort på gång och att ett avslöjande inte ligger allt för långt bort i tiden.
Intressant, men inga Porschar alltså?
– Säg inte det. Ruf säger sig vara intresserade av att tillverka en liten serie av 911, som kallas för eRoadster. Den lär inte bli billig men för Rufs kunder är pengar ingen trångsektor.
Tror du elbilar är framtiden?
– En del av den i alla fall, man jag tror fortfarande att det är lång tid tills en elbil är vardagsmat. Batterier med kostnad och ork samt infrastrukturen för laddning är alltjämt de stora problemen.
Allright, på väg ut att köra något nytt snart igen?
– Ja, nästa vecka. En elbil till… Men denna gång tänkt för produktion.
Spännande. Ser fram emot rapport om det.
– Räkna med det! Tjipp och hej!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se