Så kan dödsolyckorna minska

EU tycker inte om svenska A-traktorer – kan stoppas

Transportstyrelsen föreslår nya regler för att öka säkerheten bland de 50 000 A-traktorer som rullar på svenska vägar.

Men redan i början av nästa år kan fordonen stoppas.

EU-kommissionen tycker inte om att Sverige tillåter att traktorerna används som personbilar.

Jan-Erik Berggren

EPA- och A-traktorer har varit en svensk företeelse i många år. De har varit arbetsfordon men i flera fall har de använts som personbilar, om än med betydligt lägre tillåten hastighet.

När Sverige lättade på reglerna för hur traktorerna byggs och regleras vad gäller hastighet har antalet traktorer ökat dramatiskt. Som en följd av det och att det inte funnits krav på bland annat användande av bilbälte och vinterdäck har fått antalet olyckor att öka i samma takt. Bara i år har det inträffat långt över 300 olyckor med A-traktorer och fyra personer har omkommit.

Som en följd av olycksstatistiken har Transportstyrelsen föreslagit en rad åtgärder som nu snabbutreds för att kunna bli ny lag inom tre till sex månader.

Kan stoppas nästa år

Men nu kan Teknikens Värld avslöja att det kan bli ett totalt förbud. EU-kommissionen har varit i kontakt med den svenska regeringen angående A-traktorerna sedan i januari 2022. Detta sedan branschorganisationen för mopedbilar kontaktat kommissionens fordonsgrupp och uppmärksammat dem på hur svenska myndigheter tillåter användande av A-traktorer med endast AM-körkort som krav. Enligt kommissionen följer inte Sverige EU:s fordonslagar.

Den förra svenska regeringen skulle svara senast i juli i år men lyckades skjuta på kravet till efter valet. I slutet av oktober var det därför den nya regeringens sak att svara på kommissionens frågor.

Om EU-kommissionen inte tycker att Sverige svarat tillfredsställande kan A-traktorerna bli ett fall för EU-domstolen och där en stämning kan beredas redan i början av 2023.

EU har redan stoppat A-traktorer en gång. Finland ville införa en liknande fordonstyp men fick besked av EU att det inte följde unionens fordonsdirektiv och förslaget stoppades precis före det skulle godkännas i den finska riksdagen.

Infrastrukturministern: Vi har svarat

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) uppger att den nya regeringen har svarat EU-kommissionen.

– Vi svarade EU-kommissionen redan den 27 oktober och försvarade där de svenska reglerna för A-traktorer, säger han i en skriftlig kommentar.

– A-traktorer är viktigt för väldigt många i Sverige och regeringen anser inte att den strider mot EU:s körkortsdirektiv.

Enligt Andreas Carlson förbereder regeringen skyndsamt skärpta regler för säkerheten gällande A-traktorer.