Foto: Euro NCAP

Euro NCAP dömer ut var fjärde skåpbil

Skåpbilar har testats och säkerhetsklassats för första gången enligt ett nytt säkerhetsbetyg och det visar på tydliga brister i fordonssegmentet.

Euro NCAP har via ett samarbete med bland andra svenska Trafikverket och brittiska Thatham Research testat 19 stycken olika populära skåpbilsmodeller. Dessvärre visar det sig att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter nivån som återfinns i personbilar. Ingen av de testade skåpbilarna fick högsta betyg.

Testerna har gjorts för att se hur bilarnas system för krockundvikande eller krocklindrande funktioner fungerar i praktiken.

– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom fordonssäkerhet på Trafikverket.

Euro NCAP och Trafikverket rekommenderar biltillverkarna att införa de säkerhetssystem som i dag endast finns som tillval som standard, och att skynda på införandet av dessa system som redan i dag finns i vanliga personbilar. Bättra på passagerarskyddet vid krock och skynda på införandet av de moderna skyddssystemen som krockkuddar, bältespåminnare och bälteskraftbegränsare för samtliga framsätespassagerare.

Men det räcker inte där, det är kunderna som köper fordonen som har sista ordet och det är så klart bra om de också sätter press på tillverkarna genom att i större utsträckning efterfråga de säkerhetssystem som finns. Men framför allt att välja de säkraste fordonen. Dessvärre är det alltid den ekonomiska delen som har sista ordet, och därför väljer en del kunder det billigare men kanske inte alltid det mest trafiksäkra alternativet.

– Säkerhetssystemen i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta, säger Rikard Fredriksson.

https://youtu.be/iNK49w5VtSs

Nitton testade bilar har fått betyg i fem nya nivåer: platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil fick det högsta betyget ska tilläggas. Några skåpbilar hade enskilda förarstödssystem som fungerade bra, faktiskt i nivå med dagens personbilar, men ingen hade förarstödssystem som presterade bättre än de personbilar som finns i dag.

Bäst av alla var Volkswagen Transporter som fick betyget guld och 65 procent på betygsskalan, Ford Transit kom på andra plats med 63 procent och Mercedes-Benz Vito kom på tredje plats med 61 procent. Alla tre klassas in i betygsskalan guld.

På betygsskalan silver hamnade Ford Transit Custom, Mercedes Sprinter, Opel Vivaro och Peugeot Expert.

I andra ändan av skalan, ej rekommenderade, hamnade följande bilmodeller: Fiat Talento, Nissan NV400, Opel Movano, Renault Master och Renault Trafic. Fiat Talento var absolut sämst med endast 5 procent då den inte ens har autobroms och krockvarning samt filhållningsassistent som tillval, inte heller Renault Trafic har dessa system som tillval. Renault Trafic är en utgående modell och på väg att ersättas med en ny som förhoppningsvis har dessa system redan från start.

Det är inte första gången Euro NCAP uppmärksammar detta, för åtta år sedan testade de skåpvarianter men då i form av minibussar. Biltypen är densamma men utformningen inuti skiljer sig åt.

Vill du fördjupa dig mer i alla olika testresultaten finner du dessa här.

Fakta

Euro NCAP har gjort ett antal tester på förekomsten av avancerade förarstödssystem (så kallade ADAS-system) i de mest sålda skåpbilarna på europeiska marknaden. Exempel på förarstödssystem är kurshållning, autobroms, adaptiv farthållare och bältespåminnare.

 

• Det är 19 olika bilmodeller som testats på olika testbanor i Europa.

• Dessa 19 skåpbilar stod för cirka 98 procent av försäljningen av nya skåpbilar 2019 och är representativa för hur läget ser ut i Europa.

• Två bilmodeller har testats i Sverige, finansierat av Trafikverket.

• Det är första gången Euro NCAP testar och utvärderar skåpbilar. Vanligtvis är det personbilar som organisationen säkerhetsklassar, exempelvis med hjälp av krocktester