Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080528-euro-ncap-audi-a4
080528-euro-ncap-audi-a4
080528-euro-ncap-audi-a4
080528-euro-ncap-audi-a4

Euro NCAP: Sju familjebetonade bilar testade

Bilarna som nu har krocktestats av Euro NCAP är småbilarna Hyundai i10 och Seat Ibiza, mellanklassarna Audi A4 och Skoda Superb, MPV-bilarna Citroën Berlingo och VW T5 Caravelle samt mellanklass-suven Ford Kuga. Alla bilar nådde höga betyg i barnskyddet, medan endast fyra fick högsta betyg i vuxenskyddet.

I Euro NCAP:s pressmeddelande efter deras senaste krocktester framhäver organisationen hur barnskyddet ständigt förbättras. Alla bilar som deltog i denna omgång kan på ett eller annat sätt ses som familjebilar, vilket gör att det goda barnskyddet gläder extra mycket. Maximalt stjärnbetyg i barnskydd är fem stjärnor, ett betyg som ingen bil har kommit upp i hittills. De sju testade bilarna fick däremot fyra stjärnor och tillhör alltså de bästa på marknaden. Sämre är det med skyddet för de gående. Ingen av bilarna når upp till det högsta betyget fyra stjärnor. Däremot får tre av bilarna – Hyundai i10, Seat Ibiza och Ford Kuga – det godkända betyget tre stjärnor i fotgängarskyddet. Tre bilar – Audi A4, Skoda Superb och Citroën Berlingo – får endast två stjärnor, vilket får anses svagt. Bottennappet i fotgängarskyddet är inte helt oväntat Volkswagen T5 Caravelle som erhåller en stjärna.

I vuxenskyddet får fem stjärnor mer eller mindre ses som standard i dag. Men alla bilar uppnår tyvärr inte det betyget. I denna testomgång är det tre bilar som bara når upp till fyra stjärnor – Hyundai i10, Citroën Berlingo och Volkswagen T5 Caravelle. Övriga fyra bilar mäktar med fem stjärnor. Bäst av fullpoängarna är Skoda Superb som får totalt 35 poäng fördelade på frontkollision 15, sidokollision 16, stolpkollision 2 samt bältespåminnare 2. De 35 poängen är bättre än till exempel Volvo V70 som fick 34 poäng, men två färre än toppnoteringen 37 satt av Nissan Qashqai. Audis storsäljare A4 erhöll samma poängskörd som V70 – det vill säga 34. Dessa fördelades enligt följande. Frontkollision 14, sidokollision 16, stolpkollision 2 samt bältespåminnare 2. Seat Ibiza fick exakt samma poängfördelning som A4. Ford Kuga i sin tur fick 33 poäng i vuxenskyddet fördelade på frontkollision 13, sidokollision 16, stolpkollision 2 samt bältespåminnare 2.

För mer ingående information om respektive bils krockskydd i de olika delmomenten hänvisar vi till Euro NCAP:s webbplats via länkarna nedan.

Läs mer om krocktesterna på Euro NCAP:s hemsida

Hyundai i10

Seat Ibiza

Audi A4

Skoda Superb

Citroën Berlingo

Volkswagen T5 Caravelle

Ford Kuga