Foto: Euro NCAP

Euro NCAP testar förarassisterande system: BMW iX3 i topp

Assisterande system blir allt vanligare, till och med i mindre och billigare bilar. Euro NCAP:s senaste test visar vilket system som jobbar bäst och är säkrast.

Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har återigen gjort en djupare analys av bilars förarassisterande system. 2018 och 2020 visade det sig att flera system lovade mer än de levererade. Vid förra årets tester placerade sig Peugeot 2008 och Renault Clio i botten medan bland annat Tesla Model 3 och Volvo V60 ansågs som måttliga. Audi Q8, Mercedes GLE och BMW 3-serie ansågs väldigt bra.

I testerna analyseras inte bara hur den adaptiva farthållaren och filassistansen fungerar tillsammans utan även hur de kommunicerar med föraren och vad som händer vid en krissituation. Systemen har som uppgift att assistera och inte ta kontroll, vilket är en svår balansgång. Föraren får inte bli missledd och tro att det handlar om självkörande teknik, understryker Michiel van Ratingen, generalsekreterare på Euro NCAP.

Foto: Euro NCAP

Testet har två betygsområden med procentsatser som skala: Hur systemen fungerar och vad det finns för säkerhetsreserv. 

Sju bilar deltog i årets test och bara BMW iX3 fick full pott (fyra poäng) och fick betygen väldigt bra. Modellen är i grunden en elkonverterad version av X3-serien men kommer med systemet Driving Assistant Professional som standard vilket är tillval för X3 med förbränningsmotor.

Cupra Fromentor och Ford Mustang Mach-E fick tre poäng och ansågs som bra. Måttliga blev Hyundai Ioiniq 5 och Polestar 2 som fick bra betyg säkerhetsmässigt men sämst på de assisterande områdena. Bilen ska dock snart få en nätupddatering (OTA) vilket gör att Euro NCAP gärna vill testa bilen på nytt. 

Opel Mokka-e och Toyota Yaris fick en poäng var men har enklare system som nu dyker upp billiga volymbilar, en tendens som Euro NCAP välkomnar.