Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Daimler AG

EU:s nya utsläppskrav kan tvinga Mercedes att skrota AMG-modeller

Biltillverkarna måste sänka nya bilars genomsnittliga koldioxidutsläpp till 95 gram per kilometer, annars väntar rejäla böter. Det får konsekvenser i modellprogrammen, bland annat uppges att Mercedes kan tvingas stryka flertalet motorstarka modeller, bland annat AMG-bilar.

Den 1 januari 2021 träder EU:s nya regelverk i kraft som säger att biltillverkarnas samlade flotta av nyregistrerade bilar maximalt får släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer. Ponera att en biltillverkare har två modeller i sitt utbud, den ena släpper i genomsnitt ut 90 gram per kilometer och den andra 100 gram. Genom addition och division blir snittet blir 95 gram per kilometer och biltillverkaren klarar alltså EU:s uppsatta gränsvärde.

Skulle en biltillverkare inte klara ett snittutsläpp på 95 gram väntar böter som lätt kan uppgå till enorma belopp. Bötesbeloppen är nämligen på 95 euro (motsvarar 994 kronor) per gram som överstiger 95-gramsgränsen, multiplicerat med antal bilar som biltillverkaren säljer.

Mercedes genomsnittliga koldioxidutsläpp ligger i dag på 138 gram per kilometer, långt över EU:s gräns. Det skulle innebära drygt en miljard kronor i böter för Mercedes – för de dryga 2,1 miljoner bilar som de sålt hittills i år. Och då har vi inte ens inkluderat Daimler-koncernens övriga försäljning av bland annat lätta transportfordon, som också ingår i det nya regelverket.

Redan den 1 januari 2020 börjar det nya regelverket gälla, men då behöver biltillverkarna inte räkna med hela sin samlade bilflotta utan EU tillåter en ”mjukstart”. Gränsen på 95 gram koldioxid per kilometer behöver ”bara” uppnås för 95 procent av en biltillverkares minst utsläppande modeller. Denna infasning gäller alltså bara under ett år.

En AMG-V8 under huven... en allt mer ovanlig syn i framtiden. Foto: Daimler AG

De hårdare utsläppsreglerna kommer sannolikt att kräva sina offer. Amerikanska Financial Times rapporterar, baserat på information från återförsäljare, att några Mercedes-AMG-modeller kan komma att försvinna medan andra AMG-modellserier kan komma att bantas med upp till 75 procent färre tillverkade/sålda enheter. Dessutom sägs Mercedes icke-AMG-modeller med motorer större än 3,0 liter kunna försvinna. Allt för att sänka företagets utsläpp som alltså i dagsläget ligger på 138 gram per kilometer i genomsnitt.

Mercedes-AMG har redan meddelat att man inte utvecklar fler V12-modeller, och V8:an ligger även den pyrt till. Exempelvis uppges nästa generation AMG C 63 ha en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som pumpas upp med ett EQ Boost-mildhybridsystem.

LÄS MER: EU siktar på ännu tuffare CO2-regler – ogillas av biltillverkarna