Export av svenska begagnade bilar ökar kraftigt
Exporten av begagnade bilar från Sverige till utlandet har ökat nästan explosionsartat. Det visar färsk statistik över de fyra senaste åren.
Bilvärderingssajten Bilpriser.se har sammanställt siffror plockade ur Vrooms bilexportdatabas och kommit fram till att exporten av begagnade bilar från Sverige till köpare i utlandet har ökat markant de senaste åren. Under 2017 var ökningen 44 procent och sett över de fyra senaste åren, mellan 2014 och 2017, var ökningen rejäla 144 procent. Från 27 064 bilar 2014 till 66 244 under 2017.
Största andelen begagnade bilar som går på export är fortfarande bensinbilar, men det är dieselbilarna som ökar mest. Mellan 2016 och 2017 ökade exporten av dieselbilar med hela 63 procent vilket gav biltypen en total exportandel på 47 procent.
– Svenska begagnade bilar står sig bra internationellt mycket på grund av försvagningen av svenska kronan, som sedan 2014 gått ned med cirka 15 procent mot euron. Det gör bilarna prisvärda för utländska köpare som använder euron som valuta. En annan faktor är internetmognaden som förändrat sättet att köpa begagnade bilar, säger Henrik Littorin som är vd på Bilpriser.se.
Om man bryter ned statistiken per bilmärke ser vi att Volvo är det klart vanligaste märket när begagnade bilar går på export från Sverige. Under fjolåret nästan dubblades antalet exporterade begagnade Volvo-bilar.
Även Volkswagen, Audi, Skoda och Renault noterades för markanta ökningar under fjolåret medan exempelvis Toyota stod mer eller mindre stilla (ett litet, litet tapp som gjorde att de tappade sin ”tredjeplats” till Audi). Peugeot, däremot, tappade rejält. Om det beror på lägre popularitet för det franska märket i begagnad form i utlandet förtäljer inte statistiken, men Henrik Littorin har en teori:
– Efterfrågan är särskilt hög bland transportbilar och premiumvarumärken. Framförallt finns köparna i länder i Öst- och Centraleuropa, säger han.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se