Foto: Shutterstock & Expressen Lifestyle

Extrem ökning av olyckor med A-traktorer

Färsk statistik från försäkringsbolaget If visar att på bara några få år har antalet olyckor med A-traktorer inblandade mer än tredubblats.

Ett av de hetaste diskussionsämnena i vårt avlånga land är just nu A-traktorerna. Anledningen är förstås de många allvarliga olyckor med A-traktorer som har inträffat på senare tid, flera av dem tyvärr med dödlig utgång.

Nu har försäkringsbolaget If sammanställt antalet rapporterade skador med A-traktorer hittills i år och jämfört med tidigare års data. Slutsatsen är allt annat än munter läsning, antalet olyckor har nämligen från 2018 till i år ökat med ofantliga 251 procent.
I statistiken ingår rapporter inom det som kallas vagnskador, det vill säga skador på egna bilen och inom trafikförsäkringen där egna försäkringen täcker personskador, skador på andra fordon och egendom som orsakats med bilen.

– Vi är redan uppe i höga skadesiffror, och då har stora delar av landet inte fått halka på vägarna än. Det finns inga krav på vinterdäck för A-traktor, men det är något vi starkt rekommenderar att man byter till ändå för att minska olycksrisken, säger Johan Granholm som är motorexpert på If.

If meddelar att antalet trafikskador för helåret 2021 i jämförelse med 2018 såg en ökning med kolossala 413 procent. Personskadorna nådde också rekordhöjder efter en ökning på 373 procent mellan 2018 och 2021.

Nya regler på gång

If vill se hårdare regler för att få framföra A-traktor. Transportstyrelsen har av förra regeringen fått i uppgift att se över regelverket och väntas om bara några dagar, den 1 november, presentera ett förslag.

– Vi som försäkringsbolag vill starkt rekommendera att man inför ett krav på utökat körkort för mopedbil och A-traktor. Det krävs i dag bara ett vanligt mopedkörkort för att få köra en mopedbil eller A-traktor. Den senaste tidens dödsolyckor har visat på hur angeläget det är att något görs skyndsamt för att undvika fler tragedier, säger Johan Granholm.

A-traktorer lyder under flera undantag, exempelvis behöver förare och passagerare inte använda säkerhetsbälte.

Antalet A-traktorer har mer än fördubblats

Det finns i dag över 50 000 registrerade A-traktorer i Sverige. Innan reglerna gjordes om i juli 2020, då det blev lättare att konvertera en personbil till A-traktor, fanns inte ens hälften så många som i dag.
Regelverket gjordes om för att få modernare bilar att bli A-traktorer och därmed sänka miljöpåverkan och höja säkerheten. Sistnämnda har – statistiskt sett – inte höjts.

Vad tycker du om regelverket kring A-traktorer och om A-traktorernas existens? Berätta med en kommentar nedan.