F1-miljardären kliver in och stoppar elbilen
Nu är det definitivt. Aston Martin skjuter upp sin satsning på elbilsmärket Lagonda – trots att F1-miljardären Lawrence Stroll klivit in och fyllt på kassan. Stroll väljer i stället att satsa på suven DBX.
Ungefär 5 miljarder kronor. Så mycket kom den kanandensiske miljardären Lance Stroll med till Aston Martin. Därmed räddade Stroll företaget undan en rejält ekonomisk kris.
Stroll vann budgivningen om en andel i Aston Martin med bland andra Volvo-ägaren Geely. Enligt uppgifter till Reuters ville Geely göra stora förändringar i Aston Martins modellprogram vilket inte togs emot speciellt bra hos det brittiska sportbilsmärket.
Men även Lawrence Stroll hade några krav för att kliva in med pengar. Aston Martin har meddelat att företaget skjuter upp den planerade introduktionen av en elbil, trots att modellen med namnet Rapide E i det närmaste är klar. Nu ska elbilssatsningen komma tidigast om fem år och tills dess är det förbränningsmotorer och hybrider som gäller.
Aston Martins vd Andy Palmer hade låtit investera stora summor pengar i Rapide E men Strolls fick sin igenom sina krav. Däremot kommer Aston Martin att fullfölja sin satsning på märkets första suv DBX med planerad leverans till kund senare i år.
Stroll har troligen sällskap med sina gamla affärspartners från F1-teamet Racing Point och som Stroll-familjen gjort affärer tillsammans med tidigare. Där finns JCB:s Anthony Bamford, entreprenörerna Andre Desmarais och Michael de Picciotto, telekommagnaten John McCaw och Hongkong-baserade modeikonen Silas Chou.
Gruppen har köpt totalt 20 procent av Aston Martin som i övrigt ägs av investerare från Italien och Kuwait. Gruppen köpte krisdrabbade F1-stallet Force India och döpte om det till Racing Point inför säsongen 2019. Precis som Aston Martin har Racing Point ett samarbete med Mercedes om motorer. Inför säsongen 2021 kommer Racing Point att döpas om till Aston Martin. Lawrence Strolls son Lance är en av förarna i F1-teamet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se