Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101218-aventador jota
101218-aventador jota
101218-aventador jota
101218-aventador jota

Fakta om nya Lamborghini LP 700-4 – 0-100 på 2,9 sek

Lamborghini är i full gång med att slutföra ersättaren till fullblodet Murciélago. Än så länge har de inte gett oss all information om bilen, men som tur är har konfidentiella dokument nu läckt ut på nätet. Ta en titt på bilens tekniska specifikationer som inte går av för hackor.

Lamborghini Aventador eller kanske Lamborghini Jota. Vi har inte fått namnet bekräftat ännu även om det lutar åt förstnämnda. Hur som helst är tilläggsbeteckningen LP 700-4 vilket vi får bekräftat i de läckta – och internt hemliga – dokument om bilen som Lamborghinis återförsäljare i dagarna tar del av.

Men det är inte tilläggsbeteckningen som är det intressanta här utan att vi får ta del av det mesta i teknisk specifikationsväg. Lamborghini har redan presenterat sin nya V12-motor och ISR-växellådan som bilen utrustas med, men nu får vi så mycket mer att gotta i.

V12-motorn på 6,5 liter och med 60 graders vinkel mellan cylinderbankarna lämnar ifrån sig 700 hästkrafter vid 8 250 r/min och 690 newtonmeter vid 5 500 r/min. Fina siffror för en supersportbil från Italien och det visar sig också rent prestandamässigt. Ferrari klår den vilken dag i veckan genom att sprinta 0-100 km/h på 2,9 sekunder och toppa 350 km/h. Det är i paritet med specialbilen Ferrari FXX.

Men den fina prestandan har sitt pris i att förbrukningen vid blandad körning ligger på 1,72 liter per mil vilket betyder ett koldioxidutsläpp på 398 gram per kilometer. Med andra ord är det inte helt fel att tanken rymmer 90 liter.

Bilen är fyrhjulsdriven och det intressanta här är att Lamborghini har valt ett svenskt system, nämligen Haldex generation fyra, samma som vi hittar i bland annat Saab.

De 700 hästkrafter når de fyra hjulen via en robotiserad (halvautomatisk) växellåda som italienarna benämner ISR – Independent Shifting Rod. Den 79 kilo lätta transmissionen har sju växlar exklusive backen. Enligt Lamborghini växlar den på 50 millisekunder vilket sägs vara halva tiden jämfört med motsvarande dubbelkopplingslåda och 40 procent snabbare än deras gamla E-Gear.

Lamborghinis Murciélago-efterträdare väger 1 575 kilo (torrvikt) vilket ger ett vikt/effektförhållande på 2,25 kilo per hästkraft. Viktförhållandet är fördelat 43 procent fram och 57 procent bak.

Bilen är med sina 4,78 meter en hel del längre än sin företrädare Murciélago. På bredden mäter den 2,03 meter (med sidobackspeglarna 2,27 meter)och på höjden knappt 1,14 meter. Axelavståndet är tre centimeter längre än hos Murciélago, det vill säga 2,7 meter.

Fälgarna i originalutförande mäter 19 tum fram och 20 tum bak. Dessa är försedda 255/35-däck fram och 335/30-däck bak från Pirelli. Bakom hjulen sitter rejäla doningar som får stopp på denna nya italiensa best. Fram sitter mäktiga bromsskivor som mäter hela 400 millimeter i diameter och som greppas av sex kolvar. Bak sitter – även dessa mäktiga – 380 millimetersskivor som tas om hand av fyra kolvar. Självklart är skivorna kolfiberkeramiska för minimal utmattning. Bromsoken är svartmålade.

Stötdämparna är justerbara både fram och bak för optimal väghållning och lägre luftmotstånd.

I standardutrustningen ingår bland annat motorstartknapp placerad på kardantunneln, elektrisk handbroms, infotainmentsystem med sjutumsskärm och iPod/USB-kontakter, navigationssystem, nyckellös (upp)låsning av bilen, luftkonditionering, regnsensor, infällbara sidobackspeglar, sportstolar som i ryggstödet kan justeras elektriskt men manuellt i längsled.

Elektroniskt justerbar bakvinge och luftintag på sidorna är också standard, liksom tre olika körprogram som man som förare kan välja mellan – Strada, Sport och Corsa (läs mer om dessa via länk nedan). 

Övriga fakta som har läckt ut finns att läsa på bilderna nedan.

Bilden ovan har via Facebook ”läckt” ut från en fotosession med Lamborghini och journalister från Car and Driver i USA.

Läs mer

Webb-TV