Foto: Charlie Magee / Ford

Får Ford Fiesta foten? (Uppdaterat: Ja!)

Ford Fiesta fyller 46 år i år. Men snart kan det vara slut. Enligt uppgifter planerar Ford att lägga ned tillverkningen inom kort. Och nu är det bekräftat att det blir så.

Kommer ni ihåg Tom Tjaarda? Inte? Han var bildesigner och stod bakom formerna på klassiker som Ferrari 330 GT, De Tomaso Pantera och, ehum, Chrysler LeBaron. Men hans mästerverk måste ändå vara den första generationen av Ford Fiesta, den som näpet stirrade ut från fabriksportarna i Köln första gången 1976. 

Arvet har levt vidare i sju generationer och dagens Ford Fiesta är fortfarande en bil i b-segmentet, en liten praktisk och frugal folkfraktare som charmar med sin näpenhet och sina kuliga köregenskaper. Den senaste lanserades på hösten 2017, strax efter att Tom Tjaarda gått ur tiden för övrigt.  

Namnet bär alltså på en viss tyngd, till skillnad från bilen i sig. Hittills har över 16 miljoner Ford Fiesta byggts och transporterat barn till och från skolan och plastkassar från matbutiken. 

Och testats av Teknikens Värld, förstås.

Men snart kanske det är slut på det. Enligt brittiska Auto Express kan Ford komma att besluta sig inom kort för att stoppa Fiesta-namnet i soporna och avsluta produktionen i mitten av nästa år. 

Luckan som lämnas ska i stället fyllas av en ny, eldriven Ford Puma som ska tillverkas i Rumänien och dela komponenter med Ford Transit Courier och Tourneo Courier. Fabriken i tyska Köln, där Fiesta tillverkas i dag, kommer att byggas om till ett centrum för tillverkning av elbilar baserade på den av Volkswagen utvecklade MEB-plattformen i ett samarbete de båda biljättarna emellan. 

En nedläggning av modellen skulle följa på en tids utarmning. Sedan tidigare har dieseldrivna varianter av Fiesta lagts ned, liksom tredörrarskarossen. Produktionen har också drabbats hårt av den rådande komponentbristen i branschen och försäljningen stoppades tillfälligt i somras

Uppdatering
Ford har under dagen bekräftat att man lägger ned tillverkningen av Fiesta i juni 2023. Man passar också på att lägga ned modellerna S-Max och Galaxy, som byggs i spanska Valencia, redan i april 2023.