Fem tips om vinterdäck
Sommaren är över och det börjar bli dags att tänka på vinterdäcken. Här har du fem ovärderliga tips inför säsongen som nu stundar.
Efter sommarförvaringen behöver både dubbade och odubbade gå något tiotal mil på barmark för att bli maximalt bra på is och snö. Under sommarförvaringen har det skapats en hård gummiyta som måste bort.
Nya dubbdäck ska köras in. Håll jämn hastighet med lugna inbromsningar och accelerationer och kör lugnt runt gathörn och i cirkulationsplatser. Det gör att dubbarna stabiliserar sig i sina hål. Alltså, kör inte långsammare än normalt, bara lugnare.
Bästa däcken bak om du är ute efter maximal stabilitet. Bästa mönstret eller längsta dubbutsticket när det gäller dubbdäck. Har du antisladdsystem kan du sätta bästa däcken fram om det inte är jätte-stor skillnad. Då får du bästa broms-, våt- och slaskegenskaper och antisladdsystemet får ta hand om den sämre sidstabiliteten.
Däck, både sommar- och vinterdäck, mår bäst av att förvaras mörkt och svalt. Om du har däcken på däckhotell, kolla att de inte använder container för förvaringen. Där kan det bli både 70 och 80 grader varmt på sommaren och då åldras däcken mycket snabbare.
Rekommenderat ringtryck från biltillverkaren gäller för sommardäck och sommarväder. Du ska höja ringtrycket med 0,2-0,3 bar på dina vinterdäck jämfört med rekommendationen.
Årets stora vinterdäcktest hittar du i Teknikens Värld nummer 20/2019 som just nu finns ute i butikernas tidningshyllor. Förutom att få reda på vilka däck du bör satsa och inte satsa på får du även en massa suveräna tips om bland annat däck och vinterkörning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se