Ferrari 250 GTO för en halv miljard
Att klassiska Ferrari-bilar säljs för löjligt höga summor är ingen nyhet. För två år sedan slog en 250 GTO rekord när den såldes som världens dyraste bil. Nu verkar historien upprepa sig – ett syskon är nämligen till salu.
Ferrari betyder att det blir dyrt. En klassisk Ferrari, betyder att det blir dyrare. Att modellbeteckningen är 250, betyder att det blir ännu dyrare. Och tillägget GTO, betyder att det blir vansinnigt dyrt.
Men det räcker inte. Om denna Ferrari 250 GTO från 1962 säljs till utsatt pris så blir den världens dyraste bil någonsin, vad vi känner till. Men det finns några osäkerheter. Till att börja med, bilen säljs inte på auktion, så det är inte säkert att bilen säljs överhuvudtaget. Och om den säljs, så är det inte säkert att den säljs till utsatt pris. Faktum är att vi troligtvis aldrig kommer att få veta exakt hur mycket den eventuellt säljs för, vilket också skiljer sig från en auktion.
Men till salu är den i vilket fall. För 45 miljoner pund. Eller ungefär 514 miljoner svenska kronor – drygt en halv miljard! Men för att bi världens dyraste bil räcker det egentligen att den säljs för över 346 miljoner kronor (i dagens penningvärde), vilket var vad nuvarande rekordhållaren, också en 250 GTO, såldes för 2014.
Den blå bilen som nu är till salu är den nionde som säljs av Ferrari-handlaren Talacrest i England. Och då ska vi ha i åtanke att det bara tillverkats totalt 36 stycken 250 GTO, eller 39, beroende på hur man räknar. Denna bil har chassinummer 3387GT och var den andra 250 GTO:n att lämna fabriken.
Bilen importerades som ny till USA och har deltagit i flera erkända tävlingar. På meritlistan har den bland annat en andraplats på 1962 års 12-timmars Sebring, och har även medverkat, om än med en inte lika hedervärd placering, på 1962 års 24-timmars Le Mans.
För dig som är intresserad av att bli en halv miljard fattigare, eller bara vill dregla ytterligare en stund, så finns bilens annons att beskåda här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se