Ferrari 812 GTS ger rufs i kalufsen med V12:a på 800 hästar
Vill du åka öppet med stil nästa sommar? Då kanske Ferrari 812 Superfast utan tak är bilen för dig. Här är världens mest kraftfulla serieproducerade cabriolet – 812 GTS.
Om du trodde att Ferrari hade tagit med sig en Spider-modell till bilsalongen i Frankfurt, då trodde du fel. De har nämligen tagit med sig två stycken. Tidigare presenterade F8 Spider, som ersätter 488 Spider, och kvällens stora supersportbilsnyhet – 812 GTS som är den taklösa versionen av 812 Superfast
som presenterades för drygt två och ett halvt år sedan.
https://youtu.be/AjCWyNOaE8A812 GTS är förstås, mekaniskt sett, i princip identisk med 812 Superfast. Det betyder en 6,5 liter stor V12-maskin utan någon som helst överladdning. 800 hästkrafter vid 8 500 r/min och 718 newtonmeter vid 7 000 r/min räcker en bra bit för de flesta, inte minst med tanke på att det enligt Ferrari inte finns någon cabriolet i serieproduktion i världen som är mer kraftfull än 812 GTS.
Varvtalsstoppet ligger vid 8 900 r/min och når du det på högsta växeln i den sjuväxlade dubbelkopplingslådan har du sannolikt nått topphastigheten som ligger norr om 340 km/h. Det blir mycket rufs i håret då.
0-100 km/h preciserar Ferrari inte närmare än att siffran ligger under tre sekunder. Mer precis är siffran för 0-200 km/h som går på 8,3 sekunder. Takförsedda modellversionen 812 Superfast gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder och 0-200 km/h på 7,9 sekunder.
Viktfördelningen över fram- och bakaxel är, trots tappat tak och diverse förstyvningar, bibehållen från coupéversionen, det vill säga 47 procent fram och 53 procent bak. I ”torrt utförande” väger den 469,3 centimeter långa supersportbilen 1 600 kilo, 75 kilo mer än 812 Superfast.
Själva taket öppnas eller stängs på 14 sekunder, en manöver som kan ske i farter upp till 45 km/h. En annan elektrisk grunka är glasrutan bakom/mellan stolarna som agerar vindskiva. Den kan sänkas, även när taket är uppe, för att förare och passagerare ska kunna njuta av V12-ljudet till fullo.
Som vi ser på bilderna, speciellt jämförandebilden som Ferrari bjuder på, skiljer sig bakänden på 812 GTS från bakänden på 812 Superfast. Anledningen till detta är enligt Ferrari att skapa en ny blandning av slankhet och balans samtidigt som takmekanismen kräver det.
En minst lika viktig detalj som alla ovan nämnda är att 812 Superfast är Ferraris första modell med frontmonterad V12-motor på 50 år. För ett halvt sekel sedan presenterades Ferrari 365 GTS/4, även känd som Daytona Spider, som hade just frontmonterad V12-motor. Den tolvan hade dock betydligt mindre cylindervolym (4,4 liter) och färre hästkrafter (352) samt gjorde 0-100 km/h en aning långsammare – drygt sex sekunder.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se