Ferrari 812 Superfast officiell med 800 hästkrafter
Den italienska sportbilstillverkaren sprutar ur sig modeller på löpande band. Nu är det dags för 812 Superfast, en F12berlinetta-baserad variant med ännu större V12-motor och ännu fler hästkrafter.
För nästan exakt ett år sedan presenterade Ferrari modellen GTC4Lusso (FF:s ersättare). Därefter har de presenterat – i nämnd ordning – 458 MM Speciale, LaFerrari Spider, GTC4Lusso T, 488 Challenge och J50. Den takten är vi inte vana vid att Ferrari håller, men det är nya tider nu, även om ett par av nämnda modeller är banversioner, specialversioner och varianter av redan befintliga modeller. Nu är det dags igen, för den sjunde modellen från Ferrari på bara ett år. I dag presenteras Ferrari 812 Superfast.
Modellen, som baseras på F12berlinetta, kallar Ferrari för den starkaste och snabbaste modellen i märkets historia. Vi hävdar att de måste syfta på starkaste och snabbaste modellen med ”mittfrontmotor”, för vi har LaFerrari som är starkare och inofficiellt snabbare (Ferrari har fortfarande inte gett oss någon 0-100-siffra för LaFerrari, de skriver bara ”under 3,0 sekunder”, men den har klockats för 2,7 sekunder). LaFerraris V12:a ger 800 hästkrafter men tillsammans med elmotorn når modellen upp till 963 hästkrafter.
Ferrari 812 Superfast har en V12:a på 6,5 liter, det vill säga 0,2 liter större volym än vad F12berlinetta och F12tdf (som är en slutsåld värstingversion av F12berlinetta) kan skryta med. Medan F12berlinetta har 740 hästkrafter i kombination med 690 newtonmeter, och F12tdf har 780 hästkrafter och 705 newtoneter, har 812 Superfast hela 800 hästkrafter som levererar vid 8 500 r/min och 718 newtonmeter vid 7 000 r/min (80 procent av vridet finns tillgängligt redan från 3 500 r/min).
Motorns prestandahöjning har man åstadkommit genom att, för första gången på en högpresterande motor, ha ett insprutningssystem med ett tryck om 350 bar i kombination med variabelt insug. Tekniken sägs vara hämtad från Formel 1-motorerna innan de blev turboladdade. Exakt hur den tekniska lösningen ser ut och fungerar ber vi att få återkomma med då Ferrari inte beskriver den närmare i dag.
När V12:an, som helt saknar överladdning, ger järnet skjuter den iväg 812 Superfast från 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Den är samma tid som för F12tdf men 0,2 sekunder snabbare än F12berlinetta. Toppfarten anges till över 340 km/h.
F12berlinetta väger 1 630 kilo och F12tdf 1 520 kilo. 812 Superfast är inte bäst i gänget men väldigt nära F12tdf:s vikt med sina 1 525 kilo som är fördelade 47 procent fram och 53 procent bak.
812 Superfast är dessutom snålast av de tre F12:orna, dock med liten marginal. 1,49 liter per mil, som motsvarar 340 gram koldioxid per kilometer, är en centiliter bättre än F12berlinetta och en halv deciliter bättre än F12tdf.
812 Superfast har även försetts med det senaste i teknikväg, exempelvis version 5,0 av Slide Slip Control-systemet (SSC) som ska göra bilen mer lättkontrollerad på vägen. Dessutom är 812 Superfast första Ferrari-modell att ha Virtual Short Wheelbase-programvaran (PCV) av version 2,0 som ska göra framfarten smidigare och korta responstiderna.
Vilken prislappen blir är ännu inte känt, men den lägger sig förmodligen mer i trakterna av F12tdf än av F12berlinetta. Förstnämnda har ett grundpris motsvarande knappt 3,6 miljoner kronor medan F12berlinetta börjar på drygt 2,5 miljoner kronor.
Vill du se Ferrari 812 Superfast på annat sätt än på bild, för räkna inte med att få se en på svenska vägar, kan du bege dig till bilsalongen i Genève som öppnar för allmänheten den 9 mars. Där äger själva avtäckningen rum.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se